Eend?

Gestart door tonvale, januari 25, 2021, 10:40:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

tonvale

Hallo,

Deze eend met duidelijke knobbel op de snavel zwom in de sloot, met invoeren kreeg ik de suggestie Zwarte Zee eend, een verdwaalde of een heel andere eend?
Groet. Ton Valé

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206395498/.
1 Eend onbekend - Anatinae spec.
datum: 2021-01-24
locatie: Schagen - Schagerwad (NH)

foto's:

Henri van Dodeweerd

Zwarte zeeëend is prima!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

tonvale

Henri bedankt voor je reactie, nog even een vraagje, is het normaal dat ze in een poldersloot zitten of is dit een verdwaalde?

Gr. Ton Vale'

Jacob Molenaar

Nee deze is zeker verdwaald. Zoals de naam al aangeeft zitten ze eigenlijk uitsluitend op zee, vaak is het geen goed teken wanneer ze in het binnenland zitten al kunnen ze het nog wel overleven.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

tonvale

Jacob bedankt voor je antwoord.

Gr.Ton

Rob Koelman

#5
Citaat van: Jacob Molenaar op januari 25, 2021, 14:30:53 PMNee deze is zeker verdwaald. Zoals de naam al aangeeft zitten ze eigenlijk uitsluitend op zee, vaak is het geen goed teken wanneer ze in het binnenland zitten al kunnen ze het nog wel overleven.

De foto toont een zich 'drukkende' en wegzwemmende eend. Suggereert inderdaad een verzwakt exemplaar. Een gezond dier zou op de wieken gaan.

Het is overigens een mannetje...
Met vriendelijke groet, Rob

tonvale

Hij zag er inderdaad nogal verzwakt uit, ik heb hem ook niet meer gezien.

Gr.Ton Vale'

Oenanthe

Citaat van: Jacob Molenaar op januari 25, 2021, 14:30:53 PM
Nee deze is zeker verdwaald. Zoals de naam al aangeeft zitten ze eigenlijk uitsluitend op zee, vaak is het geen goed teken wanneer ze in het binnenland zitten al kunnen ze het nog wel overleven.
In Finland heb ik vaak zwarte zeeeenden op zoetwatermeren gezien in de broedtijd. Ze kunnen dus best gedijen in zoet water al kennen wij hen alleen van de zee.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips