Amblystegiaceae-->Pleurozium schreberi

Gestart door Leighmus, juli 31, 2021, 18:14:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leighmus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/221597301/.
1 Gewoon spatwatermos - Hygrohypnum luridum vegetatief, microscopisch onderzocht
datum: 2021-07-28
locatie: Laren (NH)

foto's:










Ik denk niet dat dit H. luridum is maar ik kon geen hoger taxon selecteren. Thuis een klein, bol takje gevonden tussen de rhizoïden van Marchantia polymorpha. Ik neem aan dat het deel was van een grotere plant maar die is niet meegekomen. Omdat het een jonge scheut zou kunnen zijn is het wellicht niet representatief voor de vorm van volgroeide scheuten. Gevonden in een gebied dat afgeplagd is en tot heide wordt ontwikkeld. De grond is met hooi bedekt ten behoeve hiervan. De M. polymorpha groeide op samengepakt, ver verrot hooi langs ondiep water. Foto 3: cellen met poriën(?) Alle cellen in elk deel van het blad hadden deze. Zie ook foto 5.
Foto 4: dubbele nerf
Foto 8: Pseudoparafylliën?
Foto 9: Bladtop. Meeste bladeren hadden zo'n heel lichte tanding. Er ging van alles mis bij het preparen dus meer materiaal is er niet, en de foto van het takje voordat ik het versneed bleek naderhand een foto van mijn bureaulamp te zijn.

Dank
Rens schreef wat je las

Pluijm

Lastig zo'n fragment, maar de +/- nerfloze, bolle blaadjes en de oranjeachtige stengel doet mij aan Bronsmos, Pleurozium schreberi denken. Die past ook wel bij zo'n heideachtig terrein. Mooie foto's!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Leighmus

Ja, dat lijkt er behoorlijk op. Veel dank, Arno.
Rens schreef wat je las