Hoofdmenu

Polei vies?

Gestart door RutgerB, januari 22, 2021, 17:47:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Citaat van: nielseimers op december 31, 2018, 11:57:41 AM
Geur blad

vies

Polei zou vies ruiken. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik heb de plant een tijd in de tuin gehad en ze rook heerlijk.

nielseimers

Dat is ook mijn ervaring, ik heb geen vieze geur of smaak geconstateerd. Ik zal het komend jaar nog eens testen.

Jeanette den Herder

Ik vind het smerig ruiken....

RutgerB

#3
Misschien zijn er meerdere types.. Ik heb ook al gezien dat er echt hele harige Polei is en vrijwel kale.

Over smaken: Ik hoorde laatst vertellen dat sommige mensen echt gruwen van Koriander en dat oprecht naar zeep/schoonmaakmiddel vinden smaken. Anderen hebben er meer een bijzondere peterselie-ervaring mee.   :blink:   Dat schijnt echt aantoonbaar afhankelijk te zijn van je smaakpupillen / genen ! 

https://www.libelle.nl/mensen/actueel/nieuws/nieuw-onderzoek-koriander-smaakt-echt-naar-zeepsop/

Datura

Klopt. Daar heb ik Maarten van Rossem ook ooit over gehoord. Hij vond Koriander niet naar zeep smaken, hij vond het gewoon goor :).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Willemien Troelstra

En het vervelende voor de Koriander walgers (waar ik er een van ben) is dat het afgelopen decennia Koriander is ingeburgerd als Keukenkruid. In mijn studententijd hoefde ik me in restaurants nooit af te vragen of er in gerechten misschien verse koriander zat, maar tegenwoordig wordt het te pas en te onpas gebruikt. Het zaad is trouwens geen probleem, dat gebruik ik regelmatig in de keuken. En, het is echt anders dan 'niet lekker' vinden (zoals voor mij bijvoorbeeld Rooibosthee en Frambozentoetjes). Meer alsof iemand sigarettenpeuken door je eten heeft geroerd. (Dat lijkt me in ieder geval ook erg smerig.)

Maar, dit stuk van dit topic moeten we er maar weer afhalen want we dwalen af van de lastige soortgroepen.
groet, Willemien Troelstra

gbeersma

Dit forumonderdeel gaat toch ook niet over lastige soortgroepen?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

nielseimers

De opmerking van Rutger is een reactie op de bijdrage Mentha: Watermunt, Kransmunt, Akkermunt en Polei in het forum topic Lastige soortgroepen & veelgemaakte fouten.

Ik heb de discussie over het wel of niet lekker ruiken van Polei afgesplitst en verplaatst naar hier.

tekenaar

Mensen die olie distilleren uit planten onderscheiden chemotypes, m.a.w. planten van dezelfde soort die duidelijk verschillende (etherische) stoffen bevatten.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

dirder

Ik kan me toch niet inbeelden dat keuken-Koriander dezelfde geur heeft als de plant die je soms verwilderd vindt, met een vieze wantsengeur (vele malen erger dan Robertskruid).
On topic: van Watermunt weet ik dat de geur erg variabel is, dus misschien is dat bij Polei ook zo.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Willemien Troelstra

Het verschil dat ik benoem gaat om verse Koriander versus de gedroogde zaden die in gemalen vorm een belangrijk bestanddeel van veel kerriemengsels vormen. In deze vorm is de geur van Koriander heel anders en heb ik er geen last van.
groet, Willemien Troelstra

dirder

Nu we toch bezig zijn, voor mij is ook Reukeloze kamille erg vies (rubberachtige chemische geur). Nochtans staat in veel boeken dat dit geurloos is (zie ook Nederlandse naam). Zijn er nog mensen met dezelfde ervaring?
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Ja, Reukeloze kamille is absoluut niet geurloos. Ik vind het een beetje naar wiet ruiken, een muffe geur. Maar in ieder geval niet zo mierzoet als Echte kamille.

Verder is Koriander goor, ik zou het niet als zeep omschrijven, maar het is uiterst smerig.

Datura

#13
Ik vind Pastinaak erg smerig ruiken, maar daar ben ik geloof ik de enige in. Is vast ook genetisch  :angel:. Overigens vind ik ze wel prima te eten als ze goed klaargemaakt zijn (door iemand anders dus).

Oja, die smerige geur van Robertskruid lees ik ook vaak, maar ruik ik zelf nooit...
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

Mijn top 5 (op 1 staat de vieste)

1 Stinkende ganzenvoet - Chenopodium vulvaria (bedorven vis)
2 Kiezerskroon - Fritillaria imperialis (vooral de bol = jeugdtrauma)
3 Moeraslantaarn - Lysichiton americanus (in  bloei; vreselijke aasgeur)
4 Wilde lijsterbes - Sorbus aucuparia (in bloei; ruikt naar pis)
5 Welriekende ganzenvoet - Dysphania ambrosioides (Petroleum- / Benzine-lucht)

Datura

Leuk! Mijn top 5 (iig voor nu, misschien moet ik aan meer planten gaan ruiken :))

1: Stinkende ganzenvoet - Chenopodium vulvaria
2: Pastinaak - Pastinaca sativa
3: Welriekende ganzenvoet - Dysphania ambrosioides
4: Reuzenbalsemien - Impatiens glandulifera (alleen in massa, dan wordt er zo'n smerig zoetige weeïge 'dikke' geur verspreid)
5: Bosandoorn - Stachys sylvatica (niet echt problematisch, maar hij stinkt wel)

Moeraslantaarn heb ik nooit geroken, maar kan me de stank goed voorstellen al het een beetje op deze lijkt: https://waarneming.nl/species/106917/ (die is ook echt goor, maar aangezien die in NL vrijwel alleen in tuinen staat, heb ik hem niet opgenomen)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

migratorius

Tamme kastanje en laurierbes in bloei.
Gevlekte scheerling is ook niet prettig.

Stinkende ganzenvoet heb ik ooit in Engeland geplukt om hem thuis te determineren. Dat is een vergissing die je niet nog eens maakt: de determinatie was wel meteen rond. Volgens een Engelse plantentwitcher waren er wel meer buitengewoon vieze ganzenvoeten onder de adventieven te vinden. Hij had er ooit een paar in een plastic zak gestopt met een overweldigend resultaat toen hij die weer openmaakte, haha!
Reuzenbalsemien vind ik ook heel vies ruiken: een paar zaaddozen laten klappen voor het beste resultaat.

JanHein

gbeersma

Citaat van: Datura op januari 28, 2021, 09:50:13 AM
3: Welriekende ganzenvoet - Dysphania ambrosioides

Een van de meest stinkende planten: de welriekende ganzenvoet.  :blink:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

frkvh

drakenwortel (Dracunculus vulgaris): rot vlees
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

migratorius

Citaat van: gbeersma op januari 28, 2021, 13:16:57 PM
Citaat van: Datura op januari 28, 2021, 09:50:13 AM
3: Welriekende ganzenvoet - Dysphania ambrosioides
Een van de meest stinkende planten: de welriekende ganzenvoet.  :blink:
Waarschijnlijk een grapje van een korianderliefhebber?
(Voor mij smaakt koriander naar zeep; ik heb er geen problemen mee, al zie ik het nut er niet van in).
De naam in het Nahuatl (Azteeks) is blijkbaar "stinkdierzweet" (https://de.wikipedia.org/wiki/Mexikanischer_Dr%C3%BCseng%C3%A4nsefu%C3%9F)

JanHein

Rien Ondersteijn

Citaat van: gbeersma op januari 28, 2021, 13:16:57 PM
Citaat van: Datura op januari 28, 2021, 09:50:13 AM
3: Welriekende ganzenvoet - Dysphania ambrosioides

Een van de meest stinkende planten: de welriekende ganzenvoet.  :blink:

Mijn vrouw rent de deur uit als ik er mee thuis kom... :police:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

En je dacht nog wel aardig te zijn door een bloemetje mee te nemen Rien?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

 :blink:   Ja , dácht ik.. maar twaren de verkeerde....
[ik snap nou waarom ze in de Bonus waren...  ;D ]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides