Sonchus maritimus? Côte d'Azur

Gestart door bruijsten, januari 24, 2021, 22:52:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/196715236/.
1 Sonchus maritimus bloeiend, natuurlijk, veldwaarneming
datum: 2020-07-21
locatie: France - Martigues (FR)

foto's:




bruijsten

Inmiddels ben ik erachter dat Sonchus maritimus helemaal niet wordt erkend als soort, niet eens als ondersoort, maar wordt gezien als variatie op Sonchus arvensis - Akkermelkdistel en heet dan Zeemelkdistel. Daarom andere vraag: is dit een Akkermelkdistel?
Groet, Pieter

migratorius

Hij ziet er wel erg fijngebouwd uit voor een Akkermelkdistel. Ik denk dat het iets mediterraans is.
Er is vast wel iemand sneller dan ik met een suggestie.

JanHein

Ans Gorter

CiteerHij ziet er wel erg fijngebouwd uit voor een Akkermelkdistel. Ik denk dat het iets mediterraans is.
Als het is wat ik denk dat het is dan noemen de Fransen deze melkdistel inderdaad 'Laiteron délicat', fijne melkdistel. Het blad doet mij sterk denken aan S. tenerrimus, een melkdistel van méditerrane kusten, en de stengelomvattende puntige oortjes zijn het bewijs.

bruijsten


Rob Koelman

Citaat van: Ans Gorter op januari 25, 2021, 11:00:11 AMAls het is wat ik denk dat het is dan noemen de Fransen deze melkdistel inderdaad 'Laiteron délicat', fijne melkdistel. Het blad doet mij sterk denken aan S. tenerrimus, een melkdistel van méditerrane kusten, en de stengelomvattende puntige oortjes zijn het bewijs.

Sonchus tenerrimus blijkt ook een Nederlandse naam te hebben: slipbladmelkdistel
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ja-en het is een hele taaie, moeilijk uit te roeien rakker v.w. veel wortel-uitlopers.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

#7
De slipbladmelkdistel is een eenjarige plant, maar in de juiste omstandigheden ook wel overblijvend. De moeilijk uit te roeien plant met de wortelstokken is de akkermelkdistel. Boeren houden er niet van maar het is onze mooiste melkdistel.

PS: Sonchus maritimus L. bestaat echt wel, maar is een plant met niet ingesneden blad met ZW-europese verspreiding, (foto's hier). Deze wordt vaak verward met Sonchus arvensis var. maritimus, en daarom zijn de verspreidingskaarten van (bv GBIF) met een korreltje zout te nemen. Verder wdt Sonchus maritimus ook verward met Sonchus aquatilis Pourr. die ook S. maritimus subsp. aquatilis (Pourr.) Nyman wordt genoemd. Die plant heeft ook niet ingesneden bladeren maar heeft andere nootjes dan S. maritimus. Bovendien groeit ze in een andere ecologische niche: zoet kwelwater ipv zoutminnend.

bruijsten

Antoon, hartelijk dank voor deze onverwachte toevoeging! Leuke info.
Groet, Pieter