Oxytropis/Astragalus

Gestart door M.Vullings, februari 02, 2021, 10:41:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

In de Franse alpen komen we vaak Oxytropis/Astragalus soorten tegen, ik vind het ontzettend lastig deze soorten te onderscheiden en zie ook dat sommige Franse sites geen onderscheid maken. Hoe kan ik de soorten uit elkaar houden? Daar zou ik al blij mee zijn, want op naam brengen is nog veel moeilijker, alleen met de vruchten wil dat wel lukken heb ik het idee.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Datura

Hoi Margot,

Hint is dat Oxytropis in het Nederlands en Duits 'Spitskiel' heet: de kiel loopt dus in een spitse punt uit. Nu is dit op foto's vaak niet te zien omdat de kiel door de vlaggen bedekt wordt, dus dit moet eigenlijk in het veld bekeken worden. Anders wordt het inderdaad een kwestie van kijk en vergelijk (maar je hebt soorten in beide taxa die op elkaar lijken idd). Wellicht al gezien, maar ik heb net het fotooverzicht van Astragalus in Europa bijgewerkt, ik zal ook eens aan Oxytropis beginnen (zijn een stuk minder soorten) :).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

M.Vullings

Bedankt voor je uitleg Kim, ja ik had het foto overzicht gezien, mooi werk, ik raadpleeg die overzichten vaak, dus ik ben er blij mee. :duim:
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.