Onbekende paddenstoel

Gestart door chrispy, januari 24, 2021, 16:31:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allen,

Deze paddenstoel heb ik gevonden op e15-10-2020 op een vrij stuk grond tussen naaldbomen in een bos in Lieren, Gelderland.
hoogte 3 cm, hoed diameter 20-35 mm, steel hol lengte 20-45 mm diameter 5-6 mm, geur zwammig. De lamellen staan redelijk dicht op elkaar (L: 28-32, l: 3-7), De sporee is oranjebruin, en de sporen meten 7.8-9.1 x 5.2-5.9 µm, Q: 1.4-1.5 gem 1.5.

Kent iemand deze paddenstoel ? Ik dacht aan een valse hanekam maar de sporengrootte is totaal afwijkend.

Alvast bedankt, Chris

Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Mosmanneke

Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Jan Knuiman

 Lijkt mij iets van Dennenvlamhoed.

Groet,
Jan

ridderzwam

lamellen te dicht op elkaar voor Donsvoetje. Ik zie er echt Dennenvlamhoed in, ietsie klein.

groet,
Ria.

chrispy

Beste Toine Ria en Jan,
Allereerst bedankt voor jullie reactie. Ik reageer wat laat maar wilde eerst een en ander  uitzoeken.
De literatuurinformatie heb ik gehaald uit Pilze der Schweiz, banden 4 en 5.
Door mij gemeten  hoed diameter 20-35 mm, steel lengte 20-45 mm diameter 5-6 mm, lamellen L: 28-32, l: 3-7. sporee oranjebruin, sporen 7.8-9.1 x 5.2-5.9 µm, Q: 1.4-1.5 gem 1.5.
Pilze Dennenvlamhoed hoed 20-60 (100) mm, steel 25-70 x 3-8 mm, L: 38-46 l: 3-7 sporee oranjebruin sporen 6.4-8.9 micrfon x 4.1-5.1 Q1.4-1.9
Pilze Gewoon donsvoetje: hoed 10-30 mm, steel 20-40 mm x 205 mm.sporee oranjebruin, sporen 6.5-9.5 x x 4-5 micron. Q: 1.4-1.8
Jullie zien de verschillen zijn niet groot maar ik neig naar het Gewoon donsvoetje. Wat me echter overtuigd is dat de sporen van de Dennenvlamhoed matig tot sterk wrattig zijn en die van het Gewoon donsvoetje zijn glad. De door mij gementen sporen zijn glad. Ik hou het dus op het Hewoon donsvoetje.

Nogmaals bedamkt voor jullie reactie, groeten Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

a.klos

Kijk ook eens naar het topic hieronder, Gewoon donsvoetje heeft niet die geeloranje kleur, lamellen anders, steel anders etc.
Dennenvlamhoed lijkt mij toch echt de goede naam.

Mvg. Anneke

wimperzwam

Chris dit is echt een vlamhoed, om de sporenornamentatie bij deze soort goed te kunnen zien, moet je een 100x olie-immersie objectief gebruiken.

Mvgr.,
Henk Huijser

chrispy

Beste Anneke,

Dacht ik echt dat ik goede argumenten had. Je schrijft "het topic hieronder". Sorry ik ben zeer slechtziend en kan het topic niet vinden, kan je me een link geven of zo ? Ik zie nog maar ong 10% van wat jullie zien, dat betekent dat ik aanwijzingen nodig heb zoals rechts boven op het scherm staat enz.

Beste Henk en uiteraard Anneke, weer bedankt voor jullie reactie, stel dit zeer op prijs. Ik heb de paddenstoelen voorlopig aangemerkt als Gewoon donsvoetje of Dennenvlamhoed.

Ik heb de microscoopopnamen gemaakt met een 40x en 4x combinatie. Als er wratten zijn dan zie ik ze echt wel zij het minder goed als met de 100x olie combinatie, die ik overigens ook heb. Mijn ervaring is dat dit niet echt veel meer scherpte geeft maar dat zal uiteraard komen door mijn geringe ervaring :-). De sporen zijn echt super glad en lijken echt geen wratten te bevatten. Als jullie nog suggesties hebben hoor ik dat graag.

Weer bedankt, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Chris je kunt beide genoemde soorten ook uit elkaar houden door naar de sporenvorm te kijken, bij donsvoetje meer elliptisch dan bij vlamhoed waar de vorm elliptisch tot zwak amandelvormig is.

Mvgr.,
Henk Huijser.

a.klos

Beste Chris,

Het gaat om het topic: gewone fopzwam?, van Mario Renden.
Dit bleek bij nader inzien te gaan om het Gewoon donsvoetje, met duidelijke foto's.

Mvg. Anneke

chrispy

Beste Ria en Henk

De sporen zijn meer amandelvormig dan elliptisch dus toch de Dennenvlamhoed.

Bedankt voor jullie hulp bij de determinatie van deze paddenstoel, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Mosmanneke

Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers