Mannetje terrasjeskommazweefvlieg?

Gestart door Nightspy, januari 24, 2021, 12:09:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Automatische validatie is mooi, maar het geslacht wordt hierin helaas nog niet meegenomen. Deze waarneming had ik gepost omdat ik graag van een validator wilde horen of dit inderdaad een mannetje is. Omdat ik dat antwoord door de automatische validatie nu niet krijg, zet ik bij deze de waarneming maar even op het forum.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206292711/.
1 Terrasjeskommazweefvlieg - Eupeodes corollae imago, gezien
datum: 2020-06-06
locatie: Doorwerth (GE)

foto's:


Een andere waarneming van deze soort is door de validator gewijzigd van man naar vrouw. Maar volgens mij is dit wel een man.
Hans Hartvelt
Doorwerth

heermoes

mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

ectemnius

Beste Nightspy,

Bij veel vliegen en ook de meeste zweefvliegen raken bij mannetjes de ogen elkaar en zijn ze bij vrouwtjes gescheiden. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Anasimyia en Helophilus, waar ook bij de mannetjes de ogen elkaar niet raken.

Groetjes,
Elias

Nightspy

Luc en Elias, dank voor jullie reactie. Dat het al dan niet raken van beide ogen doorgaans bepalend is voor het geslacht van (zweef)vliegen, is mij bekend. De reden dat ik dit bericht plaatste was dat ik van een andere waarneming van dezelfde soort ook vond dat de ogen elkaar raakten, maar dat de validator toch oordeelde dat het om een vrouwtje ging. Evengoed bedankt voor jullie reactie.
Hans Hartvelt
Doorwerth

ectemnius

Citeereen andere waarneming van dezelfde soort ook vond dat de ogen elkaar raakten, maar dat de validator toch oordeelde dat het om een vrouwtje ging

Om welke waarneming ging dat?