Springstaartje met een schimmel...

Gestart door henny pen-de jong, januari 22, 2021, 20:39:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206270374/.
1 Dicyrtomina saundersi gezien
datum: 2021-01-22
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:






Zag dit , met een schimmel bedekt, springstaartje onder een lavasteen in mijn tuin.Het beestje ziet er nog vrij gaaf uit. Kan de oogjes nog goed zien!
Obsidentify gaf een mycenaparasiet aan. Lijkt me vreemd op een springstaartje...
Vriendelijke groet,
Henny

henny pen-de jong

Zie dat deze foto's op de verkeerde plek zijn terechtgekomen.  Helaas kan ik dat niet zelf veranderen...
Vriendelijke groet,
Henny

KoenVerhoogt

Ziet er bizar uit! Nog nooit zoiets gezien. Ik heb hem voor je naar geleedpotigen verplaatst
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

roelvanbezouw

Ha, gaaf! Deze D. saundersi ziet er erg chic uit, zo.
Ik heb zelf wel eens een Xenylla Welchi gevonden met dergelijke uitstekels, maar dan alleen op het achterlijf.

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

henny pen-de jong

Dankjewel voor het verplaatsen Koen.
Ziet er inderdaad bizar uit. Temeer omdat het springstaartje er nog helemaal gaaf uitzag.
Vriendelijke groet,
Henny

henny pen-de jong

Dag Roel,
Chic..., noem je dit...hahaha...!
Toch wel heel bijzonder.
In eerste instantie zag ik alleen maar een bolletje met die schimmelhaartjes. Toen heb ik  geprobeerd om het vanuit een andere hoek te fotograferen. Zag toen dat het een springstaartje was.
Vriendelijke groet,
Henny

Jan van Duinen

Hoi Henny,
Dit komt erg veel voor bij de bolvormige springstaarten, zie de onderste foto's op deze pagina: springstaartjes

henny pen-de jong

Dankjewel Jan...
Ik had dit nog nooit eerder gezien! Kijk vaak naar jouw site om een springstaartje op naam te brengen maar had nooit goed gekeken naar de laatste foto's.
Groet, Henny