Boomspleetpoederkorst (Lepraria jackii)? -> korstmos onbekend

Gestart door Sander v Zon, januari 18, 2021, 20:05:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sander v Zon

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206128592/.
1 Boomspleetpoederkorst - Lepraria jackii vegetatief, micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2021-01-18
locatie: Heemskerk (NH)

foto's:








Thallus groengeel tot dof grijsgeel, leprose tot soredieus, vind ik lastig een term aan te verbinden; fijnkorrelig, makkelijk loslatend.
Chemie: C-, K+ geel, Pd-, UV-
LGBI2 sleutel 7b brengt me bij allerlei spannende dingen (Mycoblastus, Megalospora), maar door de uitstekende hyfen boven het thallus (microscoopfoto) en milieu ben ik toch bij Lepraria gaan sleutelen, waarna ik op L. jackii uitkwam. Beschrijving lijkt te kloppen; op aangeplante laanboom moerascipres, samen met Lepraria incana, Punctelia jeckeri en Physconia grisea. Alle microscoop foto's op 400x, 1div=2.52μm.
Groeten,
Sander

henkjanvdkolk

Thallusstructuur en kleur kloppen niet voor Lepraria jackii, en ik denk zelfs dat het geen Lepraria is. Misschien moet je het zoeken bij Micarea of Bacidia?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Sander v Zon

Dankjewel voor je reactie Henk-Jan! Is zulk steriel materiaal te determineren, of kan ik het beter maar laten rusten? :P
Groeten,
Sander

Guido Berger

Ikzelf laat het dan rusten.
In de hoop dat ik later eens tegen iets aanloop waarbij ik me dit dan ook weer herinner.

Sander v Zon

Ik laat het inderdaad maar gaan, beide sleutels van Bacidia en Micarea in LGBI2 openen met vragen over de sporen... tja... In ieder geval geen Bacidi(n)a volgens mij, aangezien die (op 1 na) geen positieve spot tests hebben. Waarneming gaat naar korstmos onbekend
Groeten,
Sander