Eenoogje??

Gestart door vanmiddelkoop, januari 20, 2021, 13:29:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206171438/.
1 Eenoogje - Lamyctes emarginatus schepnet
datum: 2020-11-28
locatie: Molenhoek - NS-terrein (LI)

foto's:





SimeonI

Given the configuration of the eyes, I would say so too.
Simeon

vanmiddelkoop

Fijn bedankt!!!

Vr groet Ruud en Betty

mberg

Hej Rud / Betty

Zie eerdere respons. Lamyctes emarginatus. Dit zijn altijd vrouwtjes.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

vanmiddelkoop

 :duim: En waar zijn de mannetjes dan?

Vr groet Ruud en Betty

mberg

Hej Ruud / Betty,

Die zijn er niet, het is een zogenaamd parthenogenetische soort waarbij de vrouwtjes alleen dochter voorbrengen via onbevruchte eieren. Dit type voortplanting komt bij meer bodemfauna voor.

Met groet,

Maty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

vanmiddelkoop

Huh?? Dat is helemaal nieuw voor mij..
Wat bijzonder!!!
Bedankt voor de uitleg,

Vr groet Ruud en Betty

gbeersma

En dat geldt niet alleen voor bodemfauna. Ik herinner me ooit als kind een wandelende tak te hebben gehad die eenzaam haar dagen moet hebben gesleten, totdat zij zelfstandig besloot daar eens wat aan te doen... In dit soort groepen bestaan er overigens vaak wel mannetjes, maar zijn ze zeldzaam.

Er zijn ook soorten waarbij parthenogenese wordt afgewisseld met geslachtelijke voortplanting. Tijdens de ene voortplantingscyclus ontstaan er alleen vrouwtjes, maar als die zich weer voortplanten verschijnen er ook mannelijke nakomelingen. Ik geloof dat dat bij bijvoorbeeld galwespen voorkomt, en bij bladluizen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Jan van Duinen

Het komt niet alleen voor bij geleedpotigen, bij hagedissen zijn ook populaties bekend van uitsluitend vrouwtjes.

Zelfs bacteriƫn (Wolbachia of Cardinium) kunnen voorkomen dat er mannetjes optreden bv bij hooiwagens zie ook artikel Martin: http://www.americanarachnology.org/JoA_free/JoA_v37_n1/arac-37-01-106.pdf

vanmiddelkoop

Bij vissen had ik er wel eens van gehoord, maar dit...
Wat is de natuur toch boeiend!!

mberg

Er zijn zelfs mannetjes die tijdens hun leven een vrouwtje kunnen worden en het omgekeerde komt ook voor. Er bestaat een enorme rijkdom aan verschil in manier van voortplanten.
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

vanmiddelkoop