Ijsgors? Geluid kwam wat mij betreft overeen....

Gestart door Peerlenium, januari 18, 2021, 22:46:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peerlenium


Foto's zijn van slechte kwaliteit,  hopelijk kan iemand de waarneming bevestigen of ontkrachten.

Groeten Joery
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://texel.waarneming.nl/waarneming/view/205978947
onzeker IJsgors - Calcarius lapponicus gezien op 2021-01-15 Texel - Fietspad Hanenplas Zuid
Foto's:






bij voorbaat dank Joery Pereira

frankneijts

Ik denk dat gezien bijv formaat, kleur en de opvallende witte 'halsband' (oa foto 3) alleen IJs- en Rietgors hier in aanmerking komen. Op foto 3 valt de handpenformule op: 3 lange toppen die de vleugelpunt vormen + een 4e die duidelijk korter is. Dit is typisch voor IJsgors: Rietgors heeft een hand met 4 of zelfs 5 bijna even lange toppen, een duidelijk rondere vleugel dus.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Peerlenium

Dank voor je reactie! Geluid was absoluut niet passend bij Rietgors.

Gr Joery

frankneijts

Citaat van: Peerlenium op januari 19, 2021, 11:29:30 AM
Dank voor je reactie! Geluid was absoluut niet passend bij Rietgors.

Gr Joery

De ratel van IJsgors is inderdaad tamelijk karakteristiek maar het gebeurt nog wel eens dat ze alleen een helder 'tsjoe' (oid) roepen en dat kan wel degelijk op Rietgors lijken. Het is daarom altijd goed om een geluidsopname te maken.
Zonder zo'n opname en bijbehorend sonagram is het erg lastig een beoordelaar van je waarneming te overtuigen van de juiste ID omdat de interpretatie van een geluid voor iedereen anders is, met name zelfs voor beginnende vogelaars. Dus moeten we een dergelijke waarneming (zonder geluid) beoordelen op de foto's, wat hier gelukkig mogelijk is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'