onbekende eitjes op beuk

Gestart door Ben Sleeman, januari 18, 2021, 21:41:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Sleeman

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206135102/.
18 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. ei, gezien
datum: 2021-01-18
locatie: Heemstede - Leyduin, Vinkenduin en Oud Woestduin (NH)

foto's:

jack_windig

Kleine Wintervlinder, die lijkt er ten minste op en het is er ook de tijd voor. Maar ik ben verder geen eitjesdeskundige, dus geen zekerheid van mij.

Rayan Majoor

Qua vorm en (op dit moment van de winter) qua kleur past kleine wintervlinder inderdaad perfect en ik kan zo gauw geen andere opties bedenken (zelfs berkenwintervlinder is op basis van structuur bijvoorbeeld ook uit te sluiten, vergelijk maar eens op ukleps.org). Maar zolang ik niet alle ei-overwinteraars heb gecontroleerd op gelijkende soorten zal ik hem nog altijd niet goedkeuren, hoe groot de kans ook is dat het een kleine wintervlinder is.

Wel opvallend toch dat sommige mensen de eitjes zo vinden: kleine wintervlinders die ik verzameld heb legden de eitjes altijd netjes verstopt onder korstmossen en in scheuren in de schors. Maar ja, je weet nooit in wat voor omstandigheden zo'n vrouwtje eitjes legt: als ze bijvoorbeeld verstoord wordt met licht zal ze waarschijnlijk stil blijven zitten maar moet ze nog steeds wel haar eitjes kwijt (en er zijn vast nog veel meer verklaringen te bedenken)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ben Sleeman

Beste Jack en Rayan,bedankt voor jullie reactie,ik zal er kleine wintervlinder van maken.Groet Ben