Opgelet: er zijn twee soorten Nonnetjes!

Gestart door Arie Twigt, januari 18, 2021, 19:56:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arie Twigt

Beste vogelwaarnemers,

Bij het valideren van weekdierwaarnemingen kom ik regelmatig Nonnetjes (Limecola balthica) tegen die ver in het binnenland ingevoerd zijn, vaak ook nog met geslachtsaanduiding en dergelijke.
Natuurlijk gaat het hier dan om het vliegende Nonnetje (Mergellus albellus).
De fout komt vrijwel alleen voor bij waarnemingen via Obsmapp, misschien staan alle soortgroepen aan?
Graag jullie aandacht hiervoor.
Op een deel heb ik inmiddels gereageerd, alle gevallen zijn al afgekeurd. (te vinden via Mijn waarnemingen > validatie: niet geaccepteerd)

Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

Arie Twigt

Overigens geldt dit ook in mindere mate voor Grote mantel (Pecten maximus) > Grote mantelmeeuw (Larus marinus).
Gelukkig kom ik die maar weinig tegen.
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

gbeersma

Ik kan me voorstellen dat het ook bij de Hop wel voor zal komen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

bas.drost96

Of poelruit en poelruiter, daar ben ik een keer de mist mee ingegaan.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

marcel234

Citaat van: Arie Twigt op januari 18, 2021, 19:56:22 PM
De fout komt vrijwel alleen voor bij waarnemingen via Obsmapp, misschien staan alle soortgroepen aan?
Juist dan is het duidelijk, mogelijk staat er maar 1 van de twee soortgroepen aan.

Michiel en Milka

En bij Eekhoorn (nachtvlinder) en Eekhoorn (zoogdier)
Groet, Michiel

Arie Twigt

Citaat van: marcel234 op januari 18, 2021, 21:21:41 PM
Citaat van: Arie Twigt op januari 18, 2021, 19:56:22 PM
De fout komt vrijwel alleen voor bij waarnemingen via Obsmapp, misschien staan alle soortgroepen aan?
Juist dan is het duidelijk, mogelijk staat er maar 1 van de twee soortgroepen aan.
Nee het zijn vaak waarnemers die bijna alleen maar vogels invoeren, dus soortgroep Weekdieren zal dan uit staan.

Het is snel te checken door bij 'Mijn waarnemingen' 'soortgroep > weekdieren en dan Nonnetje op te zoeken. Er staan momenteel 79 Nonnetjes op afgekeurd, veelal uit het binnenland.

Citaat van: Michiel en Milka op januari 18, 2021, 21:22:47 PM
En bij Eekhoorn (nachtvlinder) en Eekhoorn (zoogdier)
Vergelijkbare overeenkomst tussen Hyena (nachtvlinder) en Hyena (zoogdier) zal denk ik niet zo snel in de fout gaan ;).
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

gbeersma

Citaat van: Arie Twigt op januari 18, 2021, 22:07:07 PM

Vergelijkbare overeenkomst tussen Hyena (nachtvlinder) en Hyena (zoogdier) zal denk ik niet zo snel in de fout gaan ;).

Nee, en mensen zullen hun waarnemingen met een groen vinkje ook wel niet aanmelden als een afwijkende Fringilla coelebs;D
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Citaat van: Arie Twigt op januari 18, 2021, 19:56:22 PMOpgelet: er zijn twee soorten Nonnetjes!

Oké, nu we toch off topic geraken:

Er is ook nog het nonnetje in de vorm van een kleine, vrouwelijke, religieuze Homo sapiens. Die kun je echter niet invoeren voor zover mij bekend...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

Arie Twigt

Weer even een korte reminder, kwam zojuist weer ruim 40 Nonnetjes tegen die verkeerd waren ingevoerd.  :rolleyes:
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

gbeersma

#11
Ik snap eigenlijk niet zo goed (maar ik ben geen gebruiker van een smartphone, mogelijk heeft het daarmee te maken) hoe je bij het invoeren op de nieuwe site een schelpen-nonnetje kunt invoeren terwijl je het vogel-nonnetje bedoelt of omgekeerd. Je klikt toch de juiste keuze aan? Of zijn dit allemaal mensen die niet via de nieuwe site invoeren?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Citaat van: gbeersma op maart 26, 2021, 20:02:14 PMOf zijn dit allemaal mensen die niet via de nieuwe site invoeren?

Het gaat om waarnemers die klakkeloos op een naam klikken zonder daarbij na te denken of een naam die aangeklikt kan worden na het invoeren van een paar letters wel de soortnaam is die ze eigenlijk voor ogen hebben...
Met vriendelijke groet, Rob

gbeersma

Dat snap ik, maar de software geeft bij een vogel toch een viertal keuzes of zo, waar de keuze voor het schelpen-nonnetje niet bij zal staan omdat het ingevoerde beest er niet op lijkt?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Citaat van: gbeersma op maart 26, 2021, 21:29:49 PMDat snap ik, maar de software geeft bij een vogel toch een viertal keuzes of zo, waar de keuze voor het schelpen-nonnetje niet bij zal staan omdat het ingevoerde beest er niet op lijkt?

Als je niet eerst een soortgroep aangeeft, maar gewoon een nonnetje (vogel) wilt invoeren, dan begin je te typen en vermoedelijk komt het invoerprogramma na het intypen van nonnetje als eerste met de keuze voor de schelp, terwijl de waarnemer nou juist de vogel met deze zelfde naam wil invoeren. Een fout is dan snel gemaakt...
Met vriendelijke groet, Rob

gbeersma

Als ik via invoeren/waarneming/upload een foto van een (bijv. vogel-)nonnetje invoer krijg ik het vogelnonnetje als aanklikmogelijkheid, niet het schelp-nonnetje.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Jacob Molenaar

Ik heb in ObsMapp 'alle soortgroepen' aanstaan. Het vervelende is, wanneer ik dan op nonnetje zoek, ik alleen de schelp in de resultaten krijg, en niet de vogel! Pas wanneer ik de soortgroep aanpas naar alleen vogels krijg ik de juiste. Ik kan me zo voorstellen dat een groot gedeelte van de foutieve meldingen tegenwoordig hierdoor komen, maar hoe het op te lossen is, geen idee.  :-\
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Michiel en Milka

Citaat van: Jacob Molenaar op maart 27, 2021, 16:09:46 PM
Ik heb in ObsMapp 'alle soortgroepen' aanstaan. Het vervelende is, wanneer ik dan op nonnetje zoek, ik alleen de schelp in de resultaten krijg, en niet de vogel! Pas wanneer ik de soortgroep aanpas naar alleen vogels krijg ik de juiste. Ik kan me zo voorstellen dat een groot gedeelte van de foutieve meldingen tegenwoordig hierdoor komen, maar hoe het op te lossen is, geen idee.  :-\
Dat gebeurt bij Hop dus ook. Als je alle soorten aan hebt staan, krijg je alleen de plant Hop als keuze. Als je op de website invoert krijg je de keus Hop - Upupa Epops (vogels) En Hop - Humulus lupulus (planten); Dat kan in Obsmapp ook een oplossing zijn.
Groet, Michiel

Michiel en Milka

Ik heb een opmerking gemaakt in het Obsmapp onderdeel vragen opmerkingen bugs
Groet, Michiel

Michiel en Milka

Citaat van: Jacob Molenaar op maart 27, 2021, 16:09:46 PM
Ik heb in ObsMapp 'alle soortgroepen' aanstaan. Het vervelende is, wanneer ik dan op nonnetje zoek, ik alleen de schelp in de resultaten krijg, en niet de vogel! Pas wanneer ik de soortgroep aanpas naar alleen vogels krijg ik de juiste. Ik kan me zo voorstellen dat een groot gedeelte van de foutieve meldingen tegenwoordig hierdoor komen, maar hoe het op te lossen is, geen idee.  :-\
Kun je dit nog een keer controleren? Volgens mij is het probleem opgelost. Er staat bij mij nu een soortgroepaanduiding (Vogels, Planten, Weekdieren) achter. Dat moet het aantal invoerfouten toch wel verminderen.
Groet, Michiel

Jacob Molenaar

Het lijkt te zijn opgelost inderdaad. Kan Arie weer rustig door met schelpen kijken  O0  ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Arie Twigt

Citaat van: Michiel en Milka op maart 29, 2021, 20:40:18 PM
Kun je dit nog een keer controleren? Volgens mij is het probleem opgelost. Er staat bij mij nu een soortgroepaanduiding (Vogels, Planten, Weekdieren) achter. Dat moet het aantal invoerfouten toch wel verminderen.
[/quote]

Dat is erg mooi, bedankt!

Citaat van: Jacob Molenaar op maart 30, 2021, 09:10:43 AM
Het lijkt te zijn opgelost inderdaad. Kan Arie weer rustig door met schelpen kijken  O0  ;)

Haha inderdaad, zoals het hoort ;D
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt