Bodemkaardertje??

Gestart door vanmiddelkoop, januari 18, 2021, 19:01:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205973915/.
1 Bodemkaardertje - Argenna subnigra sleepnet
datum: 2020-11-25
locatie: Kwade Hoek - west (ZH)

foto's:








johanb.

Klopt, een volwassen vrouwtje.
Groet,
      Johan

vanmiddelkoop

Yes!! Ruuds eerste spin gedetermineerd onder de microscoop!!

Bedankt,

Vr groet Ruud en Betty

johanb.

Groet,
      Johan

jvogels

Onder de micro zijn ze makkelijker hoor  ;)

arnoldwijker

Wat gebruik je voor :micro: Ruud? Zijn die meetstreepjes softwarematig?

vanmiddelkoop

Hoi Arnold,
Microscoop voor dit werk gebruiken wij Euromex Nexius Zoom Trino NZ 1903-S met een extra vergroting(ring) van 1.5 en ringverlichting.
Camera op de trinoculair is 4K UltraHD. In de camera zit de software om metingen te verrichten welk aangesloten kan worden op een beeldscherm zodat een tweede persoon mee kan kijken.
Al met al een leuke bezigheid die nog meer van je schaarse vrije tijd vraagt.
Groeten,
Ruud

jvogels

Hee, die trino heb ik ook, ben er heel blij mee.
Ik schiet niet veel foto's, maar gebruik een camera adapter en mijn (gedateerde) DSLR.
Als je echt mooie plaatjes wilt maken, dan kan ik je aanbevelen om stacks te maken, helicon focus is erg goed in het maken van increased depth of field stacks.


vanmiddelkoop

Hoi Joost,
Om stacks te maken ligt nog wel in het verschiet. Zeker iets voor mijn pensioen. Tevens komen wij nu al amper door onze waarnemingen en onze foto's heen.
Het onderzoeken met de microscoop kost gewoon veel vrije tijd. Daarnaast is onze interesse zeer breed.
Ook heb ik nog gewoon een voltijds baan. Eigenlijk komen wij tijd te kort. Maar dat geldt denk ik voor bijna alle fanatieke hobbyisten. ;)
Groeten,
Ruud en Betty

arnoldwijker

Ha, de Nexius Zoom heb ik ook. Alleen tot nu toe met oude camera en koppelstuk totaal geen plaatjes kunnen schieten. Moet misschien ook maar eens zo'n specifieke camera met software aanschaffen... Dank voor de informatie Ruud!

jvogels

Met mijn eos 400D en foto adapter gaat dat toch heel redelijk hoor, zie fotos van Micaria micans en pulicaria in de bijlage. wel met fotostacking gemaakt overigens, dus verwacht dit niet met 1 foto te kunnen schieten