Korstmos onbekend op basalt.

Gestart door Guido Berger, januari 17, 2021, 17:00:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guido Berger

BESCHRIJVING 2. Dit is mijn tweede poging, de eerste maal wist ik helemaal niet waar ik op moest letten.
Opvallend vind ik die oliedruppels en de netachtige parafysen.
Heeft iemand een idee, een richting?

-- Basalt, halverwege talud. Exp NW.
-- Glimmend dun thallus, zwarte apothecia, sommige wat platter dan op foto 1 lijkt. Thallus m.i. C-, K-, merg I-.
-- Exc, epi, hypo groenbruin, foto 2). Met K iets bruiner? foto 4.
-- Oliedruppeltjes als het dat zijn in met name hypothecium, foto 3 in water, foto 7 in lugol.
-- Paraphysae netachtig met heel iets verdikte kop. Foto 4 in K, foto 5 in lugol.
-- Hymenium 80-90 um, I+ blauw, foto 5 en 7, al beetje uitgefade,
-- Asci 8-sporen, sporen 9 x 6 um, eencellig, foto 6 in K.
-- Ascustop met m.i. blauwe tube, foto 8 in KI, al beetje uitgefade.


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206072847/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet. micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2021-01-17
locatie: Creil - Noordermeerdijk (FL)

foto's:










Sander v Zon

#1
Ik ben een echte boomklever die niets weet van steen, maar desalniettemin als ik jouw kenmerken gebruik om hem uit te sleutelen:

LGBI2, sleutel 6a: 1-5-7-13-20-39-68-75-80-81-87-88-90-Miriquidica(?)
Daar verder: 1-7-8-9-10-11-griseoatra(?)

Beide laatste vragen twijfel ik over. Vanaf 6a ook nog even gekeken bij Micarea, voor de zekerheid:

1-20-29-36-43-53-55-prasinella

Prasinella zou een C+ rood thallus hebben in plet preparaten. Plet preparaten wordt expliciet genoemd, dus mogelijk een ander resultaat geeft dan op het thallus normaal?

Zijn er pycnidia aanwezig op jouw materiaal?
Groeten,
Sander

Guido Berger

Sander dank voor de moeite.

Soms weet ik niet zeker welke afslag ik moet nemen maar ... ik was ook al uitgekomen bij Miriquidica.
Maar die groep heeft een kleurloos hypothecium.
Ik was daarna ook uitgekomen op Micarea. Van 55 naar 67 sylvicola, ik was vergeten de foto van de algen erbij te zetten.
Maar dan klopt de beschrijving niet.
Ook is het hymenium bij Micarea vaak (altijd?) veel kleiner.
En ik las niks over die oliedruppels en dat lijkt mij toch een belangrijk kenmerk.

Sander v Zon

Guido, inderdaad kloppen de beschrijvingen van sleuteluitkomsten niet met wat jij hebt liggen. Eventjes gedacht dat jouw hypothecium misschien wat afwijkend van kleur was maar binnen de perken van sylvicola viel, maar de sporenmaten kloppen ook niet...
Leuke puzzel heb je gevonden! Misschien kan Henk-Jan of Laurens er iets nuttigs over zeggen. :)

P.S. bij het sleutelen in Micarea had ik een kijkfoutje gemaakt; ik bedoelde naar 55 te gaan maar keek bij 54... als ik m'n bril op zet kom ik inderdaad ook op sylvicola.
Groeten,
Sander

Guido Berger

Via de Duitse sleutel DFD kom ik uit bij Lecidea.
Daarna TS 6 Silikatgestein kom ik uit bij Lecidella pativa of Carbonea lapytizodes - beide kloppen m.i. niet.
Via TS 3 Kalkgestein kom ik er niet uit.

Wel een uitgebreide sleutel!

Guido Berger

Heb André Aptroot gemaild over de oliedruppeltjes. Hij antwoordt het volgende:

Een hymenium telt pas als inspers met oliedruppels als het, tussen de parafysen, dus in de gel, vol zit met kleine druppels. Zoek maar wat voorbeelden op, bijvoorbeeld in de plaatjes van Felix Schumm. Dat is een heel ander beeld dan jij toont. Jouw exemplaar lijkt me Lecidella stigmatea.