oudje onbekend, Masca Tenerife

Gestart door gertjanvannoord, januari 17, 2021, 15:02:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Antoon probeert me dus op te stoken om nog eens naar oude "plant onbekend" waarnemingen te kijken.
Dit is er zo eentje, uit de tijd dat we nog gewoon in januari naar Tenerife mochten... (zucht)
Iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken?

Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/81647639
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2014-01-26 Spain - Tenerife - Masca
Foto's:




bij voorbaat dank Gertjan van Noord
Gertjan van Noord

Plantoon

Ik moet mijn lijstje becommentarieerd maar onbeoordeeld opschonen en dus probeer ik enkele oude wnn te reactiveren die interessant zijn.
Deze lijkt op het eerste gezicht een composiet maar in een aantal gevallen is niets is wat het lijkt. Voor deze heb ik uitgecheckt of het de schermbloemige Drusa glandulosa zou kunnen zijn maar helaas was dat een verkeerde piste. Zijn er genieën in de buurt?

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Ans Gorter

Pericallis lijkt me beslist correct maar P. steezii zou volgens Muer alleen op Gomera voorkomen. Ik denk aan P. echinata zonder 100% zekerheid: kelk dicht borstelig beklierd tot bijna stekelig, grondbladeren driehoekig/hartvormig, stengelbladeren gesteeld niet geoord, bloeitijd (vanaf februari) klopt, locatie wijkt iets af van wat Muer schrijft, NW van Tenogebergte tot aan Orotava. De onderkant van het blad zou witwollig moeten zijn.

gertjanvannoord

hoi Rien, dank voor de suggestie.
Er zijn een aantal Pericallis soorten met enigszins vergelijkbaar blad.
P. steetzii komt volgens Muer alleen op La Gomera voor. Zo te zien komen op deze plek (Masca) alleen P. lanata en P. echinata in aanmerking. De bladvorm lijkt me geen lanata.  Is P. echinata een optie?

Zie nu Ans' antwoord pas, ik maak er echinata van...
allen dank!




Gertjan van Noord

Plantoon

Na nog wat plaatjes zitten bekijken denk ik dat P. echinata de beste optie is. De laatste foto van deze mooie afbeeldingenreeks gaf de doorslag.
Bedankt allemaal voor het meedenken.