Rossig buiskussen

Gestart door c.vangeer, januari 17, 2021, 12:51:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.vangeer

Obsidentify geeft een hoge zekerheid bij de naamgeving, maar ik blijkbaar is dat niet genoeg voor een "groen vinkje"
Als ik zelf op het oog vergelijk zie ik vooral overeenkomst.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199352311/.
1 Rossig buiskussen - Tubifera arachnoidea
datum: 2020-08-31
locatie: Doldersum - Boschoord (DR)

foto's:



Is deze naamgeving juist?

rietvanoosten

Hallo Ciska,
Het groene  :right: bij een waarneming kan wel eens even duren. De admins krijgen vreselijk veel waarnemingen binnen.
met vriendelijke groet, Riet

c.vangeer

Dank je wel Riet,

Ik lees dat obsidentify er soms naast zit, maar als ik op het oog vergelijk, denk ik in dit geval toch niet.
Helemaal begrijpelijk dat de adm. hun handen vol hebben aan al die waarnemingen. Ik ben nu zelf zomaar in de materie gedoken en lees veel over paddenstoelen.
Daarbij neem ik af en toe een soort eruit om meer over te lezen. Dat doe ik dan alleen van foto's waarvan de soortnaam bevestigd is, vandaar dus nu mijn vraag.

maar hij klopt dus wel ...?

groet
Ciska

rietvanoosten

Durf ik niet te zeggen Ciska, ik weet niet zoveel van slijmzwammen.
Er komt vast wel iemand die er meer over kan zeggen  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

Marian Jagers

Dag Ciska,

Rossig buiskussen is een van de weinige slijmzwammen die onrijp goed te herkennen is. Zeker als je er een foto van maakt zoals de tweede foto waarop de zijkant te zien is en de hypothallus (= het witte slijmerige laagje waardoor het geheel aan het substraat gehecht is).

Groene vinkjes daar ga ik niet over en ook mijn advies is de fotoherkenning hooguit te gebruiken als idee gevend maar gebruik vooral een boek (of meer) om e.e.a. na te lezen. De fotoherkenning spuit namen (te vaak fout) en uiteindelijk leer je er weinig van. Hooguit een aantal namen. Niet het waarom en waar je op moet letten.


Groeten Marian

c.vangeer

Marian
Dank voor je reactie. Ik merk de terughoudendheid m.b.t. obsidentify bij de echte paddenstoelkenner, maar vind het zelf bijzonder prettig om vanuit een zeker startpunt verder te kunnen met zoeken, leren en lezen. Vooral het enorme assortiment namen dat naar boven komt poppen is geweldig en inmiddels ben ik al zeker 140 soorten verder en kan er al aardig wat op het oog herkennen. Leer ook gaandeweg steeds beter waar ik op kan letten, mede dank zij reacties van mensen die er al veel langer mee bezig zijn dan ik.
groet
Ciska