Ik kwam deze tegen op onze goudiep

Gestart door Dimmy, mei 14, 2008, 15:45:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dimmy

Onze goudiep zit helemaal onder deze kleine bultjes (zo groot als spelden knopjes) en op veel bladeren zitten deze grote "wratten" met als ik ze openmaak een klein luis achtig beestje. kan iemand mij vertellen wat het is en of ik iets aan moet doen (wij hebben er geen last van maar zou jammer zijn als de boom er kapot aan gaat).

Dimmy Hilverda

Dimmy


Dimmy

#2
en de laatste foto

Floppy

#3
Hallo Dimmy,
De kleine kan ik eigenlijk niet voldoende duidelijk zien, maar ik denk toch dat het hier gaat om de galletjes veroorzaakt door de galmijt Aceria campestricola (Frauenfeld, 1865).
De grotere, wratachtige gallen worden veroorzaakt door de galluis Tetraneura ulmi (Linnaeus, 1758).

Er zijn wel enkele gallen die voor de gastheer schadelijk kunnen zijn, maar meestal is dat niet of nauwelijks zo. Let er maar eens op, dat de meeste gallen vaak op de beste bomen zitten. Bij eiken kun je dat ook goed waarnemen. Ik ken monumentale bomen, waar veel verschillende soorten gallen in forse aantallen op voorkomen, zonder dat de boom er enige last van schijnt te hebben.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Dimmy

#4
Hartelijk dank voor je informatie.

Als ik het goed begrijp is actie tegen deze mijten en luizen niet nodig?

dan laat ik het lekker zo de boom ziet er elk jaar prachtig uit met zijn geel groene bladeren en ik zie ook niet dat het blad eerder uit valt ofzo.

hier nog wat extra foto's

Dimmy

en nog een detail van een omgekrult blad vol met (ik denk dan die meit)

Floppy

Nou, die boom ziet er goed uit en is blijkbaar ook geliefd bij gallenveroorzakers.
Je laatste foto toont namelijk wel een gal, maar toch weer een andere soort.
Dat gekrulde blad wordt veroorzaakt door de galluis Eriosoma ulmi (Linnaeus, 1758)  :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

CiteerDat gekrulde blad wordt veroorzaakt door de galluis Eriosoma ulmi (Linnaeus, 1758)  :)
Waar die Linnaeus allemaal niet aandacht voor had!

Floppy

CiteerWaar die Linnaeus allemaal niet aandacht voor had!
Ja, dat was een echte kanjer.  :lol:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland