foto-weergave en top-5-lijstje 'opschonen'

Gestart door William de Jong, januari 15, 2021, 11:42:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Dag allen,

Ik had nog een idee, en ik deel 'm maar even hier om te zien wat de mogelijkheden zijn en hoe anderen hierin staan:

Zou het niet beter zijn als er standaard alleen goedgekeurde foto's worden getoond als je bij een bepaalde soort kijkt? Nu wordt standaard alles getoond. Ook alle 'rotzooi'. 

Op de nieuwe site staat er bij de soortinformatie standaard een top 5 aan waarnemers met de meeste waarnemingen. Nu geef ik daar bijzonder weinig om. Maar ook daar zou het m.i. beter zijn als alleen goedgekeurde waarnemingen meegeteld worden.

Hoofdredenen: Het stimuleert waarnemers om het :right:-teken bij een waarneming te krijgen. De waarnemingen zonder (voldoende) bewijs worden er automatisch uitgefilterd. En dat zou de database ten goede komen.

Ik houd het even kort en ben benieuwd jullie hier tegenover staan.

Groeten, William de Jong

marcel234

#1
Wat betreft de foto's en goedgekeurde waarnemingen denk ik niet dat er veel gewijzigd is sinds de oude discussies hierover.

Henri van Dodeweerd

Op dit moment kun je aanvinken dat je alleen goedgekeurde foto's wilt zien. Zelf ben ik een voorstander van het omgekeerde hiervan. Standaard alleen goedgekeurde foto's zien en optioneel om alles te zien. Maar goed zoals Marcel zegt, zal dat waarschijnlijk niet gebeuren.

Het top 5 lijstje vind ik persoonlijk ook zeer weinig toevoegen. Dus of het is zoals nu of wat jij voorstelt, maakt mij niet zoveel uit.

Het stimuleren om een vinkje te krijgen zou ik anders formuleren. Want bij veel soortgroepen is er gewoon (bijna) geen validatie. Hoe goed je ook documenteert. Dus zou ik het formuleren in de trant van het zo goed mogelijk documenteren...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

William de Jong

Heren, dank voor jullie reacties.

@Marcel: ik herinner me geen eerdere discussies hierover. Heb je een link?

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 15, 2021, 12:32:33 PM
Op dit moment kun je aanvinken dat je alleen goedgekeurde foto's wilt zien. Zelf ben ik een voorstander van het omgekeerde hiervan. Standaard alleen goedgekeurde foto's zien en optioneel om alles te zien. Maar goed zoals Marcel zegt, zal dat waarschijnlijk niet gebeuren.

Precies dat bedoel ik. Software-technisch is dit als het goed is erg makkelijk aan te passen, dus dat kan het probleem niet zijn. En het komt de kwaliteit van de site ten goede lijkt me. Dus wat zouden argumenten zijn om dit niet zo te doen?

Citeer
Het top 5 lijstje vind ik persoonlijk ook zeer weinig toevoegen. Dus of het is zoals nu of wat jij voorstelt, maakt mij niet zoveel uit.

Ik ben de laatste tijd veel bezig met plantparasitaire schimmels en het is soms best frustrerend te zien dat er waarnemers zijn (vaak dezelfde namen..) die meer dan 20 keer een waarneming hebben ingevoerd van een soort die slechts enkele malen in NL bevestigd is, en waarvoor microscopisch onderzoek vereist is (wat niet is gedaan). Het lijkt er haast om te gaan om zo hoog mogelijk in zo'n lijstje te staan. Iemand moet zelf weten hoe slordig zijn/haar waarnemingenlijstje mag zijn, maar ik vind het jammer en onnodig dat dit het eerste is wat ik zie als ik op de soortinfo klik.

Citeer
Het stimuleren om een vinkje te krijgen zou ik anders formuleren. Want bij veel soortgroepen is er gewoon (bijna) geen validatie. Hoe goed je ook documenteert. Dus zou ik het formuleren in de trant van het zo goed mogelijk documenteren...

Als je goed genoeg documenteert zal er bij de meeste soortgroepen gewoon een validatie volgen toch? welke soortgroepen bedoel je dan?
maar goed, we bedoelen hetzelfde dus.  ;)

Groeten, William de Jong

hiskodevries

hoeveel vragen denk jij dat zullen binnenkomen op info@waarneming.nl als alleen maar goedgekeurde waarnemingen in foto overzichten zichtbaar zijn ?
ik vermoed meer dan 1.
dat gaat niet gebeuren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

William de Jong

#5
Dank voor je reactie, Hisko.

Tsjah, hoeveel vragen zijn er op info@waarneming.nl gekomen met al de veranderingen (waaronder veel verbeteringen!) sinds de doorvoering van de nieuwe site?
Is deze aanpassing (lees: verbetering) van de site dan zo schokkend??
Zo nodig geef je een standaardmelding bij het foto-overzicht dat er default alleen goedgekeurde foto's worden getoond, de meeste potentiƫle vragen zijn dan vermoedelijk al ondervangen.

En anders wil ik wel meehelpen met het beantwoorden van die mails.  :blink:


Groeten, William de Jong

hiskodevries

na de eerste schok vrij weinig moet ik zeggen. Soms wel eens een berichtje 'ik mis zus of zo'
Als je de detailpagina van een soort opent dan zie je alleen gevalideerde foto`s
Een site moet zo gemaakt worden dat het geen vragen oproept zoals 'waar is mijn foto gebleven'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Citaat van: hiskodevries op januari 15, 2021, 16:02:01 PM
na de eerste schok vrij weinig moet ik zeggen. Soms wel eens een berichtje 'ik mis zus of zo'
Als je de detailpagina van een soort opent dan zie je alleen gevalideerde foto`s
Een site moet zo gemaakt worden dat het geen vragen oproept zoals 'waar is mijn foto gebleven'

Als je het aanpast, zal na een eerste schok het aantal mails ook wel meevallen. Tijdens de schok ook, als je het op de voorpagina mee deelt. ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Andre321

Citaat van: hiskodevries op januari 15, 2021, 16:02:01 PM
na de eerste schok vrij weinig moet ik zeggen. Soms wel eens een berichtje 'ik mis zus of zo'
Een site moet zo gemaakt worden dat het geen vragen oproept zoals 'waar is mijn foto gebleven'

Het lijkt me verschrikkelijk, ik wil graag alles zien. continu zoeken naar fotos die nog niet gevalideerd zijn, waar ik overigens echt bijna nooit tot nooit naar kijk.Het is al erg genoeg dat op een gegeven moment afgekeurde fotos niet zicht baar waren. Ik dacht dat die ondertussen weer zichtbaar zijn, ik mis ze in elk geval zelden.

marcel234

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 15, 2021, 20:41:04 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 15, 2021, 16:02:01 PM
na de eerste schok vrij weinig moet ik zeggen. Soms wel eens een berichtje 'ik mis zus of zo'
Als je de detailpagina van een soort opent dan zie je alleen gevalideerde foto`s
Een site moet zo gemaakt worden dat het geen vragen oproept zoals 'waar is mijn foto gebleven'

Als je het aanpast, zal na een eerste schok het aantal mails ook wel meevallen. Tijdens de schok ook, als je het op de voorpagina mee deelt. ;)

Mijn vorige post is door Hisko verwijderd, maar in het hier boven al door mij gesuggereerde topic staat dat het teruggedraaid na de enorme heibel die dat heeft veroorzzaakt..
En we weten, een ezel stoot zich in het algemeen niet twee maal aan dezelfde steen.

Overigens erg lezenswaardig, dat oude topic, zeker voor jullie twee.

William de Jong

Citaat van: hiskodevries op januari 15, 2021, 16:02:01 PM
Een site moet zo gemaakt worden dat het geen vragen oproept zoals 'waar is mijn foto gebleven'

Ik denk niet dat mensen in het foto-overzicht van een soort gaan zoeken naar hun eigen foto's, dat zal toch voornamelijk gebeuren via de eigen profielpagina.

Citaat van: Andre321 op januari 18, 2021, 16:48:10 PM
Het lijkt me verschrikkelijk, ik wil graag alles zien. continu zoeken naar fotos die nog niet gevalideerd zijn, waar ik overigens echt bijna nooit tot nooit naar kijk.Het is al erg genoeg dat op een gegeven moment afgekeurde fotos niet zicht baar waren. Ik dacht dat die ondertussen weer zichtbaar zijn, ik mis ze in elk geval zelden.

Meen je dit? Of is dit cynisch bedoeld? Ik snap 'm niet helemaal.

Citaat van: marcel234 op januari 18, 2021, 17:00:48 PM
Mijn vorige post is door Hisko verwijderd, maar in het hier boven al door mij gesuggereerde topic staat dat het teruggedraaid na de enorme heibel die dat heeft veroorzzaakt..
En we weten, een ezel stoot zich in het algemeen niet twee maal aan dezelfde steen.

Ik heb nog steeds geen idee welk topic je bedoelt Marcel. Ik zit al twaalf jaar op dit forum, maar ben er tussendoor wel wat jaartjes tussenuit geweest. Dus ben erg benieuwd waar dit te vinden is.

Groeten, William de Jong

lukasverboom

Ik zou het ook fijn vinden als alleen gevalideerde foto's zichtbaar zijn, dat kijk je niet naar alle obsidentify-troep als je een foto-pagina opent. Maar nog belangrijker vind ik dat de begindatum wat verder naar voren komt te staan. Het steeds maar weer aanpassen van die datum is irritant en kost me veel tijd, vooral op mijn telefoon.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Andre321

In elk geval als je niet ingelogd bent en dat wel denkt te zijn.
Maar inderdaad, het staat me bij dat het teruggedraaid is.En daar ben ik erg blij om.


Ik denk niet dat mensen in het foto-overzicht van een soort gaan zoeken naar hun eigen foto's, dat zal toch voornamelijk gebeuren via de eigen profielpagina.


IK WEL. EN HEEL VAAK OOK NOG. Het is me al lang duideljik dat mensen echt geen flauw benul hebben hoe anderen de website gebruiken. Er komen hier voorstellen en uitwerkingen voorbij waardoor wrn.nl voormij compleet onbruikbaar worden.