Methode en Telmethode

Gestart door Henny, januari 14, 2021, 19:01:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henny

Ik heb een vraag over de Methode in combinatie met de Telmethode.
Stel ik hoor, terwijl het donker is, een groep Kolganzen overvliegen, dan weet ik het exacte aantal niet.
Ik voer dan in:
Aantal individuen = 1
Methode = gehoord
Telmethode = ja, wat voer ik daar in.
Ik mis daarin eigenlijk 'gehoord niet geteld' terwijl 'gezien niet geteld' wel beschikbaar is.
Is over deze toevoeging weleens nagedacht en is het handig deze eventueel toe te voegen?

Alvast dank
Groeten,
Henny

Julian

Goed punt!
Bij het veld 'methode' staat of de soort gezien of gehoord is (of allebei) en daarom voegt het eigenlijk niets toe om 'gezien' ook bij 'telmethode' te gebruiken.
Beter om 'gezien, niet geteld' te hernoemen naar 'niet geteld' of 'minimum aantal'?

hiskodevries

telmethode hoeft niet gevuld te worden. leeglaten
Bij methode leg je de manier van determineren vast
bij telmethode de manier van tellen
(dat methode voor allerlei andere zaken misbruikt wordt is een feit)
In dit geval zal telmethode onbekend of als je perse wilt invullen een schatting zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

De telmethode zou hier toch 'gezien, niet geteld' moeten zijn omdat het er 3 kunnen zijn maar ook 45?
'Schatting' zou ik gebruiken wanneer er bijv. een groep van 140-160 kauwtjes overvliegt (met als aantal 150).

'Gezien, niet geteld' gebruik ik als ik 'n soort wel heb vastgesteld maar niets zinnigs over het aantal kan zeggen (dus als 'minimum aantal'). Is dat niet hoe 'gezien, niet geteld' bedoeld is?

Met 'onbekend' geef je aan dat je niet weet hoe een aantal tot stand gekomen is.

Henny

Ik kan van beide reacties de logica inzien. In ieder geval dank ervoor!
Een Telmethode = onbekend zal ik niet graag willen gebruiken.
Het roept bij mij wel de vraag op waarom bij Telmethode, gebruik kan worden gemaakt van ' gezien, niet geteld'.
Andere optie, die ik onlangs heb gebruikt, is in het opmerkingen veld aangeven dat het gehoorde niet geteld is.
Feitelijk zou je ook kunnen denken aan het aantal individuen. Zeker met overvliegende ganzen is het vaak mogelijk in te schatten dat het meer dan 1 zijn. Maar >1 invullen kan denk ik niet.
Je zou dan ook kunnen denken aan het gebruik van een alfanumerieke waarde maar ik vermoed dat dit database technisch dan wat lastig wordt.