Lijkt op ridderzuring maar is fijner van structuur. Op bospad.

Gestart door Anser, januari 12, 2021, 10:02:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205566255/.
1 Zuring spec. - Rumex spec. vegetatief, veldwaarneming
datum: 2020-05-23
locatie: Rijssen - Rijsserberg (OV) Bij voorbaat dank: Jan Wessels.

foto's:




nielseimers

Exact 45 seconden voordat je de waarneming op het forum plaatste, heb ik je waarneming gewijzigd naar Bloedzuring ;D

Bloedzuring is inderdaad een fijnere uitvoering van Ridderzuring. Het blad is slanker en de bladvoet is minder diep hartvormig. In vruchttijd zijn er natuurlijk meerdere verschillen.

Anser

Dat is grappig. Bedankt in ieder geval want ik krijg over het algemeen niet zo veel reacties meer via het forum.
Met vr. gr. Jan.

Willemien Troelstra

Ik denk ook Bloedzuring, maar ben wel benieuwd op basis waarvan Niels ervan overtuigd is omdat hij vegetatief volgens mij heel veel op Kluwenzuring lijkt.
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

Klopt :blink: De twee soorten lijken morfologisch enorm op elkaar, zeker in vegetatief stadium. De verschillen zijn subtiel, maar Bloedzuring heeft iets breder blad en lijkt daarmee sterker op Ridderzuring dan Kluwenzuring. De ecologische verschillen zijn echter groot. Kluwenzuring tref je altijd in open biotopen op vochtige bodem, zoals slootranden, uiterwaarden, plas dras, etc. Bloedzuring daarentegen tref je in beschaduwde, relatief droge bossen.

In het veld heb ik er overigens geen enkel probleem mee, maar bij foto's is het soms lastig. Bij een poel in een bos kan je beide soorten verwachten. Dan kies ik in vegetatief stadium liever voor de verzamelsoort. Maar als ik de foto's bekijk, dan voldoen deze prima voor Bloedzuring :blink:

Rob Koelman

Citaat van: Anser op januari 12, 2021, 10:37:50 AMBedankt in ieder geval want ik krijg over het algemeen niet zo veel reacties meer via het forum.

Apart dat je dat vindt, want het plantenforum is nou juist een van de meer actieve forums van waarneming.nl...  :blink:
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op januari 12, 2021, 22:50:20 PM
Citaat van: Anser op januari 12, 2021, 10:37:50 AMBedankt in ieder geval want ik krijg over het algemeen niet zo veel reacties meer via het forum.

Apart dat je dat vindt, want het plantenforum is nou juist een van de meer actieve forums van waarneming.nl...  :blink:
Dacht ik ook: er zijn hier weinig vragen zonder antwoorden. Ik kijk zelfs af en toe of er iets open staat (soms is de vraag voor mij ook niet te beantwoorden natuurlijk).
En één goede reactie is toch genoeg?

JanHein

Rien Ondersteijn

Ik was eveneens verbaasd over de reactie van Jan [Anser], maar ik heb ook de indruk dat hij Topics van andere Soortgroepen bedoelt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Anser

doelde inderdaad niet het plantenforum, maar andere Topics waar je vaak geen enkele reactie op krijgt.
Jullie allemaal bedankt.
Gr. Jan.