zwerminktzwam ???

Gestart door c.vangeer, januari 28, 2021, 11:33:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

c.vangeer

Kan iemand mij zeggen of ik met de benaming van dit paddenstoelengroepje goed zit?
50 Zwerminktzwam - Coprinellus disseminatus
datum: 2018-11-02
locatie: Ruigahuizen (FR)

foto's:





alvast hartelijk dank voor de reactie
Ciska

Ismael

Nee geen zwerm, eerder richting glimmerinktzwam sl
Groeten Ismaël Wind

c.vangeer

Als dat op basis van het uiterlijk is, dan zie ik toch slecht waar ik op kan letten.
Wel zag ik dat de zwerminktzwam nogal eens op stronken staat.
Ik zoek nog even door.
Dank voor je reactie Ismaël

c.vangeer

Eerder maakte ik ook deze foto's in de buurt van Lauwersoog.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206510311/.
98 Zwerminktzwam - Coprinellus disseminatus vruchtlichaam
datum: 2018-08-31
locatie: Lauwersmeer - Lauwersoogbos (GR)

foto's:


Nu durf ik niet meer zeker te zijn van mijn naamgeving.
Zijn dit wel zwerminktzwammen?
groet
Ciska

p.eenshuistra

De laatste foto's zijn zeker Zwerminktzwammen. De eerste serie in het gras roept twijfel op, omdat de grootte moeilijk is in te schatten.
De blaadjes van ooievaarsbek links beneden doen vermoeden dat de inktzwammen wat aan de grote kant zijn voor de Zwerminktzwam, waardoor twijfel ontstaat.
Groet, Peter

c.vangeer

#5
Dank voor de toelichting Peter,
Het is dus de grootte die het verschil uitmaakt begrijp ik.
Dan zou deze oude foto die ik in Gaasterland maakte misschien wel een zwerminktzwam kunnen zijn.
foto's:

Ik ga er nog over doorlezen.
Dank
Ciska

Enmos

Lijken mij wel zwerminktzwammen (eerste fotos).
Correctie op mijzelf: ik bedoelde eigenlijk meer dat het volgens mij geen Glimmerinktzwammen zijn. Lijkt mij meer zwerminktzwam.

c.vangeer

Wat verwarrend is dit. Ik heb net aangenomen dat die eerste foto's te grote zwammen waren. Ze staan ook in gras, terwijl die enorme zwermen op stobbes zijn en vooral in het Lauwersmeergebied.
Ik weet het nu even niet meer. Toch dank voor de reactie. Duidelijk dat het geen uitgemaakte zaak is.

tstrik

zwerminktzwam is makkelijk te verwarren met de dwergfranjehoed, het onderscheid is te zien met een loep, want de de zwerminktzwam heeft een fijn behaarde hoed, ze komen vaak naast elkaar voor op het zelfde substraat.
Mvgr.,
Theo Strik