Doorschijnende glasslak ??

Gestart door henny pen-de jong, januari 11, 2021, 19:50:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205556231/.
1 Doorschijnende glasslak - Vitrina pellucida gezien
datum: 2021-01-06
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:




Obsidentify geeft voor 47.4 % aan dat het een Doorschijnende glasslak is. Ik vond dit kleine slakje (van ongeveer 3-4 mm) onder een steen in mijn tuin. Eerder heb ik wel een grotere  Doorschijnende glasslak in de tuin gezien.
Graag eventuele bevestiging. Deze was nog zó verschrikkelijk klein.
vriendelijke groet, Henny

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

peeterke

Tja, suggesties... altijd even zelf checken.

Zoals al opgemerkt is Vitrina pellucida een huisjesslak.

Denk dat het heel lastig (lees : onmogelijk) is om hier een soort aan toe te kennen.
vriendelijke groeten,

Kees

henny pen-de jong

Lijkt mij ook een lastige.
Hij was ook zo klein. Ik zag hem toevallig tussen de Springstaartjes waarnaar ik op zoek was.
Ik zie nu onder stenen ook nog steeds kleine naaktslakken, maar dan toch net iets groter...
Vriendelijke groet, Henny

Tello Neckheim

Je foto's zijn best goed en het zou best ook een exoot kunnen zijn. Kun je later weer zoeken naar die slakjes en dan foto's plaatsen als ze wat groter zijn? Ik dacht dat je bij juveniele Vitrina pellucida (Doorschijnende glasslak) ook een huisje zou kunnen zien, maar weet dat niet zeker. Je ziet wel duidelijk een schelp onder het zadel. Maar ook naakslakken hebben een huisje, maar dan gereduceerd tot enkele korrels of een plaatje. Maar je hebt ook "halfnaaktslakken" waarbij de jonge dieren wel een klein schelpje hebben maar later volledig onder de huid verdwijnt. Of dat het schelpje zo klein is dat de slak zich niet kan terugtrekken daarin.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

henny pen-de jong

Dankjewel voor je reactie Tello...
Toevallig heb ik op 4 maart jl. een klein slakje (3-4 mm) op Waarneming geplaatst. Dat is wel duidelijk een doorschijnende glaslak.
Maar ik ga nog wel regelmatig op zoek naar bodembeestjes.
Vriendelijke groet, Henny