Klein slakje in stuifkuil?

Gestart door lucknijnsberg, maart 02, 2021, 20:29:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208180361/.
1 Weekdier onbekend - Mollusca indet. lege schelp of losse klep
datum: 2021-03-02
locatie: Noordhollands Duinreservaat - Het Zwanevlak (NH)

foto's:


RvanBemmelen

Hallo Luc, zou het een Leverbotslak kunnen zijn?

gbeersma

Ook ik denk aan Galba truncatula, maar hij is wel erg hoog gewonden. Luck, je schrijft dat het een klein slakje is, maar hoe klein is klein? Dit zou volgens mij wel een volwassen leverbotslak moeten zijn, normaal gesproken zijn die al zo'n 9 mm lang, en dit exemplaar zou dan misschien wel ongeveer een centimeter zijn.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

lucknijnsberg

Klopt een kleine centimeter groot. Vriend Arie kwam ook op leverbotslak uit. Bedankt.

Tello Neckheim

Inderdaad Galba truncatula, te herkennen aan de vorm van de mondopening. Ik heb vele fossiele schelpjes gevonden in stuifkuilen in de duinen, meestal van holocene afkomst. Ons herinnerend aan de vele vochtige duinpannen van weleer. De vormen van die fossiele schelpjes kunnen heel divers zijn qua grootte en vorm van de windingen. Een enkele keer vond ik ook afwijkende slanke schelpjes van levende dieren, meestal in droogvallende poelen. Wellicht ecologische forma.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

lucknijnsberg

Ha Tello,
Leek me inderdaad een fossiel schelpje.
Interessante materie.
Dank voor je toelichting.
Groetjes Luc

Tello Neckheim

Vaak kan je aan de fossiele slakkenhuisjes goed achterhalen wat de habitat was en op die manier de eventuele verandering van het duin duiden. Er zijn hier ook vrij leuke artikelen over gepubliceerd, maar naar mijn mening relatief weinig.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

lucknijnsberg

Ha Tello,

Was nu in stuifkuiltje maar wel water nabij. Natuurherstel van duinland weer naar natuur. Maar inderdaad vroeger veel natter hier geweest.
Groet Luc

ps tot snel met de excursie, zin in....