grote aantallen kevers uitgehold?

Gestart door Mootje van Dijk, januari 11, 2021, 11:07:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mootje van Dijk

Goedendag, ik ben nieuw op dit forum en ben tegen een voor mij vreemd fenomeen aangelopen. Ik hoop dat iemand van jullie een antwoord op mijn raadsel weet.

Buiten mijn voordeur heb ik vorige week grote aantallen zwarte kevers gevonden. Allemaal dood. De meeste onthoofd of alleen het achterlijf nog maar en het lijkt of een aantal van hen uitgehold zijn.

Mijn vraag, wat zijn dit voor kevers en welk ander dier heeft hen gegeten.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, maar weet niet hoe ik dit hier kan plaatsen?

Dank voor de moeite, groetjes Mootje

ajdees

#1
Hallo Mootje,

Welkom op dit forum!

Het filmpje kun je niet kwijt op het forum of op waarneming.nl. Je kunt wel een link naar het filmje plaatsen als je het filmpje op bijv. Youtube zet.
Ook als je deze observatie invoert als waarneming op waarneming.nl kun je daarbij een link naar het filmpje plaatsen.
Sowieso is het beter om er een waarneming van te maken want daarmee draag je nog beter bij aan het vergaren van kennis over deze kevers.
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Rayan Majoor

Zonder filmpje of gedetailleerde beschrijving zal je geen naam aan de kevers kunnen plakken: er zijn in Nederland toch wel enkele honderden soorten kevers die je als zwart zou kunnen beschrijven.
Wat de doodsoorzaak betreft: onthoofden gebeurt vaak wanneer de bekende sociale wespen een insect aanvallen (zie bijvoorbeeld hier), maar in mijn ervaring worden vaak voornamelijk vliegende insecten aangevallen (kevers brengen toch vaak het grootste deel van de tijd op de grond door). Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat ze door mieren aangevallen zijn, maar dat heb ik nog nooit in grote aantallen gezien. En er zijn nog wel meer kandidaten. Dus beeldmateriaal zou zeker helpen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

ajdees

Een foto (of meer) is natuurlijk wel op het forum te plaatsen en ook bij een waarneming te plaatsen.
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Mootje van Dijk

Hey wat leuk en fijn dat jullie reageren, dank daarvoor.

Ik ben volkomen leek op insectengebied, maar ben wel erg nieuwsgierig naar jullie meningen wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben. Ik heb het filmpje op yt gezet. Hier is de link.

https://youtu.be/urSteE0R1wM

Ben benieuwd! Alvast hartelijk dank.

ajdees

Het lijkt me dat iemand zijn kelder heeft uitgeveegd, want dit lijken me kelderkevers. De wetenschappelijke naam is Blaps. Hiervan zijn enkele moeilijk te onderscheiden soorten. De beestjes zijn dood en de weke binnenkant is verdroogd of opgegeten door kleinere beestjes. De broze restanten breken gemakkelijk op de overgang tussen borststuk en achterlijf. Ze liggen ook bovenop de vegetatie, dus zijn er recent op terecht gekomen.
Ik ben zo vrij om een paar uitsnedes uit je filmpje hier te plaatsen. Mocht je daar bezwaar tegen hebben, laat het weten.

Overigens heb ik weinig ervaring met kelderkevers, dus ik ben ook wel benieuwd of anderen mijn mening delen.
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

ajdees

en nog wat
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Mootje van Dijk

Hi AjDees dank voor je reactie.

Geen probleem uiteraard dat je foto's ervan plaatst om helder te krijgen waar het om gaat.

Eens kijken of we dichter bij een oplossing kunnen komen door te elimineren en determineren.


  • Een kelder hebben we niet, ook geen vochtige ruimten, ook geen kruipruimten.
    Iets uitgeveegd zouden we zelf gedaan moeten hebben want we hebben geen buren en ik zou het geweten hebben als ik zoveel kevers opgeveegd zou hebben. Mijn man heeft het ook niet gedaan.
    Ik ben het met je eens dat de dode kevers OP de planten liggen.

Ik dacht zelf dat er misschien een beest ze gevangen had en bijv op het dak had zitten leegpeuzelen, maar dat kan ook niet, want dan hadden ze in de dakgoot moeten vallen.

Dus voor mij nog een raadsel, want het zijn er best veel. Ik hoop ook op nog meer reacties.

Mootje van Dijk

Ik ben net nog even naar buiten gegaan voor meer foto's, want ik heb ze niet opgeruimd.

Ik heb er eentje gevonden nog met hoofd eraan.

Ik heb 3 foto's erbij gedaan, ik hoop dat ze zichtbaar zijn.

Groetjes Mootje