Vortex vs Vanguard vs GPO verrekijkers

Gestart door TheJokor, januari 10, 2021, 21:25:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

TheJokor

Hallo allemaal,

Sinds geruime tijd probeer ik in de natuur alles wat beweegt en vliegt te fotograferen, en dan voornamelijk roofvogels.

Na wat uren op het internet te hebben zitten lezen en zoeken ben ik op de volgende kijkers uitgekomen:
Vortex Diamondblack 8x42
Vortex Crossfire 8x42
Vortex Viper HD 8x42
Vanguard Endeavor ED II 8x42
GPO Passion ED 8x42


Op het eerste gezicht allemaal mooie verrekijkers in het prijssegment van €100-500 met kleine technische verschillen .
Als ik dit in Excel naast elkaar zet valt mij op dat er verschil zit in het gezichtsveld op 1000m (120-145), soort glas (ED, ED-Prime en HD) en de soort prisma's (Bak-4 en Schmidt/Pechan).

Wat ik mij dan hierbij af vraag is of je het dan ook daadwerkelijk merkt zodra je in de buitenlucht bent in de schemeruurtjes opzoek naar bijv. een Uil?
En is het dan ook meteen waard om er €500 aan te spenderen of volstaat een Vortex verrekijker van +-€200 ook al?

Met al die keuze ben ik een beetje de draad kwijt geraakt en is een mening van iemand met meer ervaring dan ook zeer welkom.

Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jorn

Jaap van Steensel

Dag Jorn,

Bij kijkers geldt ook het bekende principe: alle waar naar zijn geld. Je hebt als een lijstje gemaakt op basis van je budget en daarin zitten best wat relevante verschillen, meer dan je vermoedt. Je geeft aan dat er kleine technische verschillen zijn, maar juist bij deze kijkers zijn die verschillen op papier klein, maar in de praktijk best groot. Twee zaken wil ik even aanstippen: het gebruikte glas voor lenzen en prisma's en de breedte van het blikveld. Een verrekijker is een optisch instrument, dus juist de kwaliteit van het glaswerk is enorm bepalend voor de kwaliteit van het beeld dat je als gebruiker krijgt. De kwaliteit van het glaswerk zie je ook het meest terug in de prijs: van deze 5 kijkers zijn er 3 met ED glas, en 2 zonder. Die zonder ED glas zijn een stuk goedkoper (en hebben ook mindere kwaliteit prisma's). ED glas wil zeggen dat het een speciaal glas is dat de lichtbreking op de randen van lenzen minimaliseert, waardoor je een scherper beeld krijgt met minder 'paarse randjes'. Dat laatste betekent dat de scheidingsranden tussen lichten en donkere kleuren in je beeld een bepaalde overgang laten zien, doorgaans als ene paars randje. Je ziet dan bijv. als je naar iets kijkt met de kleuren zwart en wit niet een zwart vlak naast een wit vlak, maar tussen beide vlakken een klein paars randje. Dat kijkt op den duur vermoeiend en het zorgt er ook voor dat je beeld minder scherp oogt. Als het binnen je budget mogelijk is, zou ik dus zeker voor een ED kijker gaan. Er zijn wel kijkers zonder ED glas met zeer goede beeldkwaliteit (ook in jouw prijsklasse), maar die zijn zeldzaam. Ik denk dan bijv. aan de Eden kijkers of de Buizerd kijkers van de Vogelbescherming.
Het tweede aspect is de breedte van het blikveld. Goedkopere kijkers zijn doorgaans ook wat minder doorontwikkeld op dit punt en hebben vaak een wat smaller blikveld. Het lijkt op papier maar een getal, maar in de praktijk is het zeker iets om rekening mee te houden. De grootte van het blikveld wordt uitgedrukt in m op 1000m, maar je blikveld is rond, dus de grootte ervan neemt kwadratisch toe. Als je snel een vliegende vogel in beeld wilt krijgen is een breed blikveld veel prettiger.
Verder maakt het ook nog wel uit hoe je de kijker in de hand vind liggen, hoe soepel hij scherpstelt, etc. Maar dat is persoonlijk en daarvoor moet je de kijkers kunnen vergelijken. Maar dat geldt eigenlijk ook voor al het voorgaande. Een kijker koop je eigenlijk niet op basis van specificaties op papier, maar moet je gewoon kunnen testen en voelen.

TheJokor

Beste Jaap,

Bedankt voor je reactie. Bij mijn spiegelreflexcamera heb ik twee lenzen met ED glas, en ben dus zoals jij ook al mooi uitlegt gewend om de paarse randjes niet meer/nauwelijks te zien. Eigenlijk vallen hierdoor al de twee verrekijkers zonder ED glas automatisch af omdat ik mij daar op den duur waarschijnlijk aan ga storen.
Hier hangt zoals je ook al aangeeft een ander prijskaartje aan, maar een verrekijker zie ik niet als een aanschaf voor de korte termijn maar eerder als een voor de lange termijn. Ik denk dat ik mij inderdaad te blind ben gaan staren op de verschillen tussen de kijkers en ga zodra we weer naar de winkels mogen eens fysiek kijkers testen. Dank voor jouw uitleg.

Dan heb ik meteen een volgende vraag, heeft iemand goede ervaring met verrekijkers van het merk GPO?
Ik merk tijdens het zoeken dat dit merk niet overal verkocht wordt in Nederland maar mij lijken het hele mooie kijkers, dus of het het waard is om een uurtje langer ervoor in de auto te zitten.

Of zijn er nog andere hele sterke kijkers die in de prijsrange zitten van 450-550€?

Arno Wouters

#3
CiteerOf zijn er nog andere hele sterke kijkers die in de prijsrange zitten van 450-550€?

De Nikon Monarch 7 8x42 valt in deze prijsklasse, een hele goede kijker met ED glas, een breed gezichtsveld (140 m op 1000 m) en een gewicht beneden het gemiddelde.

Ik heb ook hele goede verhalen gehoord over een Eden XP 8x42, die is goedkoper, maar heeft een kleiner gezichtsveld (129 m). Even zoeken op dit forum!

Jaap van Steensel

In aanvulling op de post van Arno kan ik inderdaad ook de Nikon Monarch 7 aanbevelen, ik heb hem zelf ook, alleen in de 10x variant. Ik had me echter beperkt tot het lijstje dat je zelf ook aangaf en alleen de Eden en VB kijkers als goede niet-ED alternatieven aangedragen. Maar de Nikon heeft inderdaad zeer goede optische eigenschappen, ook in 10x heeft hij een erg breed blikveld (breder dan sommige 8x kijkers) en inderdaad heeft de 8x variant ook een erg prettig breed beeld. Bouwkwaliteit en verdere optische prestaties zijn dik in orde, ik ben er erg tevreden mee. De Eden XP is ook een prima kijker. Mijn broer heeft er één en is er ook erg tevreden over. Maar inderdaad met een smaller beeldveld. Voor een niet-ED kijker heeft hij erg goede optische prestaties, de paarse randjes zijn nauwelijks waarneembaar, dat hebben ze echt goed gedaan. Hetzelfde geldt voor de VB Buizerd, ook een niet-ED kijker die ik erg hoog waardeer, zelfs nog iets hoger dan de Eden, vooral vanwege de zeer goede bouwkwaliteit en het bijzonder rustige heldere beeld. Als je lid bent van VB heb je ook nog een leuk prijsvoordeel.
Het merk GPO ken ik niet uit eigen ervaring, qua specs lijken het zeker geen verkeerde kijkers, maar je zou het gewoon even zelf moeten ervaren. Ze zien er zeker mooi uit, het oog wil ook was ;-)

Arno Wouters

#5
Jaap, de Eden XP claimt een "Helderder beeld (12% hogere lichtdoorlating) door toepassing van di-elektrische en fase-correctie coatings op de prisma's". Ik heb tot nu toe aangenomen dat dat ED glas impliceert, maar kennelijk vergis ik me daarin?

Jaap van Steensel

Inderdaad, coatings op de prisma's is niet hetzelfde als ED glas. Het ED glas betreft dan vooral de lenzen, niet de prisma's. De Eden kijkers hebben geen ED glas, maar weten met goede coatings toch een fraai beeld te creëren.

Arno Wouters