Ruigpootbuizerd?

Gestart door mauricevanveen, december 30, 2020, 19:03:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

mauricevanveen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/204891618/.
1 Ruigpootbuizerd - Buteo lagopus jagend
datum: 2020-12-30
locatie: Katwijk aan Zee - De Puinhoop (ZH)

Dacht in eerste instantie aan bruine kiekendief, hing ook een tijd lang biddend boven De Puinhoop met hangende poten naar beneden gericht. Het licht werd al snel minder en geprobeerd wat foto's te maken. In onbewerkte foto's zag ik silhouet van buizerd, maar zag ook een buikschild en polsvlekken na bewerken. Ondanks dat bidden ook door buizerd wordt gedaan, is misschien de combinatie met de foto's doorslaggevend voor Ruigpootbuizerd. Bandering op staart helaas niet kunnen zien.

foto's:







OlivierO

Ik denk dat dit wel een kanshebber voor RPB is, maar ik kan het niet stellig zeggen. Ik volg dus even mee.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Citaat van: OlivierO op januari 01, 2021, 11:49:08 AM
Ik denk dat dit wel een kanshebber voor RPB is, maar ik kan het niet stellig zeggen. Ik volg dus even mee.

De relatief lichte vleugelachterrand wijst op een jonge vogel en bij jonge Ruigpoten is de buik geheel donker en de kop grotendeels licht. Hier zien we donkere kop/hals en allleen de flank donker. Ergo: een gewone Buizerd..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mauricevanveen

Bedankt Frank voor je heldere uitleg. Heb de Forsman (DB vogelgids 2) erbij gepakt en zie inderdaad wat je bedoelt. Ik zet hem op Buizerd.