Slijmsteelmycena?

Gestart door DeHaas, januari 08, 2021, 15:33:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

DeHaas

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205035850/.
7 Slijmsteelmycena - Roridomyces roridus vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-01-01
locatie: Arnhem - Bakenhof (GE)

foto's:

Groeten,
Nanny de Haas

Marian Jagers

Dag Nanny,

Is dit je enige foto? Zijn er waar de steel beter op staat. De soort heet niet voor niets Slijmsteelmycena.
Ook bij opdrogende stelen is daar meestal wel iets van slijmerigheid aan te zien.
Groeten Marian

DeHaas

Best Marian,

Vandaag nieuwe foto's gemaakt en geprobeerd om de stelen er beter op te krijgen. Bij het invoeren van de waarneming van vandaag gaf de automatische piloot 'kleine breedplaatmycena' aan. Ze staan op en direct naast een stammetje onderin een takkenhoop (snoeihout).
Ik meen/vermoed dat het hout een stammetje is geweest van een (laagstam) fruitboompje (ik meen prunus) dat we enige jaren terug gerooid hebben.  Helpen de foto's en informatie om meer te kunnen zeggen over de soort?

https://waarneming.nl/observation/205510044/.
Kleine breedplaatmycena - Mycena speirea vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-01-10
locatie: Arnhem - Bakenhof (GE)

foto's:




Op en direct naast hout dat al enige jaren ligt en vermoedelijk een fruitboompje (prunus?) is geweest.
Groeten,
Nanny de Haas

Marian Jagers

Dag Nanny,

Mooi dat je nog eens bent gaan kijken.
Geen slijm op de steel maar hij is geheel kort behaard.
Kleine breedplaatmycena zal wel goed zijn ook al staat de lamelzijde niet duidelijk op de foto.
Heb je zelf gezien dat de lamellen ver uit elkaar staan? Heel aandachtig je vondst bekijken, al in het veld. Daar begint het bij het bij het herkennen van paddenstoelen mee.

Aan de fotoherkenning kun je overigens beter weinig waarde hechten. Het geeft een naam die mogelijk goed is maar ook fout kan zijn. De ene foto Slijmsteelmycena. Een iets anders genomen foto een andere naam  :huh: :-\   
Het waarom van het goed of fout leer je er niet van.
Groeten Marian