Reuzelibelle.

Gestart door Gerard Seacloud, juli 05, 2021, 22:22:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Seacloud

Goedenavond. Wel, ik zet hier een nieuwe foto van die grote libelle. 1) De bladpunten van het chicoreiblad , zie de gele pijlen, staan 65 m.m. uit elkaar. 2) de foto is van plm. 60 cm. afstand genomen, en dan is het perspectiefverschil zeer klein. 3) De vleugels hingen naar onder en rustten OP het blad. 4) Ziet de witte pijltjes voor de afstand tussen de tips van de voorste vleugels en vergelijkt met de bladpunten voor de verhouding. 5) Reuzegroei bij plant, mens en dier is een veel voorkomend verschijnsel, b.v. de Theunisbloem kent reuzegroei door een DUBBEL aantal chromosomen, en zijn fossielen gevonden van versteende bomen met een omtrek van 45 meter, een luiaard van een halve ton, haaietanden van een megalodont van plm. 18-20 meter enz. enz. Dus: 6) Waarom zou dat bij deze grote jongen niet een keer kunnen voorkomen? Spanwijdte: Plus en minus een paar milimeter: 12 centimeter.
(de volgende keer zal ik proberen er een rolmaat bij te houden... ;D  )
Vr.Gr. Gerard, scheepsbankwerker GHV, en protobouwer experimentele machines.

migratorius

Er zit een knik van bijna 90° in het blad van de cichorei dus je kan de afstand tussen de gele pijlen niet zomaar met de afstand tussen de witte pijlen vergelijken.

De spanwijdte is dus een stuk kleiner, ergens tussen 9 en 9,5 cm lijkt me (en 8,5-9,5 cm is normaal).

JanHein

Gerard Seacloud

Hallo Jan Hein. Leep opgemerkt...Die ,,knik" is hooguit een graad of 5 a 10, en de vleugels rusten OP de bladranden, al is dat recht van boven natuurlijk moeilijk te zien. En: Die lichte knik is meegenomen in de meting van 65 mm.  Dus: Nog steeds plm. 12 cm.
Een goede nachtrust en tot lezens! Vr.gr. Gerard.

Rob Koelman

Als scheepsbankwerker en protobouwer experimentele machines heb je vast wel ergens een goed(e) meetlat, meetlint of schuifmaat. Dat lijkt me een betrouwbaardere manier om de spanwijdte te bepalen dan goochelen met behulp van dit soort berekeningen...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Gerard Seacloud

Beste mensen: Wel bij de feiten blijven. Trouwens, was het Niek die scherpe foto`s zocht van de vleugels?
Dan wil ik wel een paar sturen die flink groot zijn. Hier kan je max. 400 kb posten. maar per mail veel groter en scherper. Stuur effe een ,,pbtje met email"  Afijn, ik hoor het wel. Vr. gr. Gerard.