Oude verspreidingsgegevens in kaart gebracht

Gestart door BartAbc, januari 07, 2021, 18:55:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

BartAbc

Voor wie geïnteresseerd is in oude gegevens van de Nederlandse Flora: ik heb een groot aantal kaarten gemaakt met verspreidingsgegevens van de Nederlandse Flora uit de periode tot 1950. Het is gebaseerd op het 'Florivon'-bestand, wat in 2019 beschikbaar is gekomen. De gegevens zijn vrij beschikbaar, maar helaas is het een heel log en moeilijk toegankelijk bestand.

De kaarten hebben de zelfde opzet als de (ook door mij gemaakte) Nieuwe Atlas van de Nederlandse Flora (2009 en 2011). Ik ben uitgegaan van de eerder beschikbare gegevens uit de (Nieuwe) Atlas van de Nederlandse Flora, met daarbij de nieuwe gegevens van Florivon. Daar blijken veel verschillen tussen te zijn. Ten eerste zijn de gegevens nu met een veel groter detailniveau beschikbaar: tot op het niveau van een 'kwartierhokje'. Dat is een vlakje van 1,25 x 1,01 km. Maar de grote verrassing is het enorme aantal exoten wat uit de oude lijsten tevoorschijn is gekomen. Die waren niet opgenomen in de Atlas van de Nederlandse Flora. Het is niet altijd duidelijk in welke mate deze soorten verwilderd waren. Floristen hadden toen ook een voorkeur voor terreinen met adventieven, en het zal een uitdaging zijn geweest om zoveel mogelijk gekke soorten te vinden. Er werden ook regelmatig landbouwgewassen genoteerd.

In het bestand hier onder vind je een lijst met alle aangetroffen soorten in het bestand. Dat heb ik aangevuld met de soorten uit de Atlas van de Nederlandse Flora die in het Florivon-bestand ontbreken. Elke naam bevat een link (klik op de naam) naar de bijbehorende kaart.

http://www.verspreidingskaart.nl/Oude-Atlas-van de-Nederlandse-Flora.pdf

Ik wil er nog wel meer aan uitzoeken, maar er was ook wat voor te zeggen om de kaarten nu al beschikbaar te stellen.

Inmiddels is dit een flink uit de hand gelopen project. Graag zou ik hierna ook alle kaarten van de Nieuwe Atlas van de Nederlandse Flora (gegevens tot ongeveer 2006) online willen zetten, maar die zijn niet vrij beschikbaar. Aan de andere kant is er weinig tegen. Het boek is niet meer te krijgen en de KNNV maakt geen bezwaar.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Rien Ondersteijn

Een heel mooi stuk werk heb je geleverd Bart !  :duim:
Mooi om te zien , waar soorten [soms eenmalig] zijn gevonden .
[ De optie om deze te vermelden met t jaartal is die ooit haalbaar?].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Mooi werk Bart! Superinteressant! Site gebookmarkt :) Bij het 'botanische collecties op de kaart' project kom je ook regelmatig exoten tegen, niet alleen omdat die veel verzameld werden, maar ook omdat die erg veel met graan etc. meekwamen (ik heb heel veel collecties van 'bij de molen' voorbij zien komen). Ik heb ook eens de herbariumvellen van adventiefterrein 'Karelke' bij Weert bekeken met de meest fantastische soorten. Dit is een heideontginning (ik geloof 80 hectare) die ze met afval van meelfabrieken 'bemest' hebben. Dan krijg je dus extreem veel adventieven en ook nog op een groot terrein.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

BartAbc

Dank voor de reacties  :blink:

Rien, ik had er inderdaad ook over gedacht om het jaar van de eerste vondst er bij te zetten. Er zijn wel een paar beperkingen:

-het is meestal niet echt de eerste vondst in Nederland, daarvoor kun je terecht in de oorspronkelijke Atlas van de Nederlandse Flora (1980-1989). De gegevens van de meldingskaartjes van het vroegere Rijksherbarium zijn nu niet gedigitaliseerd.
-niet staat niet altijd een eenduidig jaartal bij. Voor oude streeplijsten zonder jaartal staat 1901-1950 ingevuld.

Rob, Kim
Het grote aantal exoten is inderdaad indrukwekkend. Grappig om te zien dat er ook soorten bij staan waarvan we wel eens denken dat ze pas recent verschenen zijn. Misschien maak ik nog een kaartje met het gesommeerde aantal per hokje. Dit is wat er over wordt gezegd in de ANF deel 1:


vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

BartAbc

Vandaag nog een paar verbeteringen aangebracht.

Er zaten fouten in de kaarten van Carex divulsa en Carex leersii. Het probleem is dat er in de database 'occurrence' geen soortnummers staan, alleen namen. En namen blijken minder stabiel dan soortnummers. De inhoud van de naam C. divulsa is in de loop van de tijd veranderd, daar is C. leersii van af gesplitst. Het ontbreken van soortnummers is ook in de NDFF een belangrijke tekortkoming. Gelukkig wordt door Floron de lijst nu weer bijgehouden, maar in de nieuwe flora zijn ze niet terug te vinden.

Verder ging er iets mis met de waarnemingen met een 'variantteken' = status onzeker.
In de oorspronkelijke Atlas van de Nederlandse Flora waren sommige waarnemingen voorzien van een variantteken. In dat geval was er onzekerheid over de determinatie óf over de oorspronkelijkheid van de groeiplaats. Bijna alle houtige gewassen werden weergegeven met een variantteken, omdat er zoveel aangeplant is. Ook slecht onderscheidbare soorten of ondersoorten werden soms aangegeven met een variantteken. In de ANF werden sommige vondsten bewust niet op de kaart opgenomen, maar dan werd er wel bij vermeld welke waarnemingen (uurhokken) weggelaten werden.

In de waarnemingen van Florivon/Occurrence komt het variantteken niet voor: het is alles of niets. Vondsten van exoten lijken altijd opgenomen te worden, terwijl er bij inheemse soorten gekeken is of de waarneming erg afweek van wat er bekend was. Om deze reden zijn soms waarnemingen weggelaten. In de nu gemaakte kaarten wordt het variantteken 'overruled' door de waarnemingen in Occurrence. Bij houtige gewassen is dat waarschijnlijk onterecht.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

BartAbc

Omdat het onderwerp hier langzaam uit beeld verdwijnt heb ik het toegevoegd aan de algemene informatie over planten (naslagwerken etc.).

Ook staat daarbij een link naar een Exceltabel met alle aantroffen soorten, met daarbij soortnummer, aantallen uurhokken in Florivon, in de Atlas van de Nederlandse Flora en in de Nieuwe Atlas van de Nederlandse Flora.

https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,478711.0.html
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl