spitsmuis onbekend

Gestart door Imperator, januari 07, 2021, 14:35:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Imperator

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.Het is helaas een vage foto..
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205337256/.
1 Spitsmuis onbekend - Soricidae spec. adult, met fotoval
datum: 2021-01-07
locatie: Amsterdam - Osdorper Bovenpolder-Zuid (NH)

foto's:
vriendelijke groet,

Trees

Rob Koelman

#1
Qua  'jizz' denk ik vooral aan huisspitsmuis. Er lijken bijvoorbeeld 'flaporen' aanwezig te zijn.

De foto is echter dusdanig vaag dat ik een bosspitsmuis (Sorex araneus/coronatus) niet uit durf te sluiten...
Met vriendelijke groet, Rob

Imperator

dank je wel, Rob. Ik ga de rest van de filmpjes bekijken of er duidelijker beeld tussen zit.
vriendelijke groet,

Trees

Rob Koelman

Als je bewegend beeld kunt plaatsen (bijvoorbeeld op YouTube), dan geeft dat meestal een beter beeld dan een enkel screenshot in lage resolutie...
Met vriendelijke groet, Rob

Imperator

#4
daar dacht ik inderdaad ook aan, Rob. Maar het beeld blijft slecht. Misschien moet ik de lenzen eens poetsen, de camera hangt laag, om de muisjes te kunnen zien. Ook is het een goedkoop ding, van de Aldi, maar toch leuk..

zojuist een filmpje geupload. Ik ben benieuwd..

Ik had ook nog een andere waarneming, die zal ik apart uploaden..
vriendelijke groet,

Trees

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Imperator

vriendelijke groet,

Trees

Rob Koelman

Ik ben vrij zeker van huisspitsmuis. Naast de 'flaporen' ook de relatief korte staart. Maar blijft lastig bij zo'n bewegelijk beestje in combinatie met de niet al te scherpe beelden.

Ik vermoed dat de muis voor het scherpstelpunt van de lens loopt en daardoor niet echt scherp in beeld is. De focus kun je aanpassen door een klein voorzetlensje (kunststof glaasje uit goedkope leesbril - kost minder dan 5 euro) te plaatsen, bijvoorbeeld tussen de +1.0 en de +2.5 dioptrie. Hoe hoger het getal, des te dichterbij de focus komt te liggen.
Met vriendelijke groet, Rob

Imperator

vriendelijke groet,

Trees

Imperator

#9
Citaat van: Rob Koelman op januari 07, 2021, 16:59:04 PM
Ik ben vrij zeker van huisspitsmuis. Naast de 'flaporen' ook de relatief korte staart. Maar blijft lastig bij zo'n bewegelijk beestje in combinatie met de niet al te scherpe beelden.

De waarneming heb ik aangepast naar huisspitsmuis.

Ik vermoed dat de muis voor het scherpstelpunt van de lens loopt en daardoor niet echt scherp in beeld is. De focus kun je aanpassen door een klein voorzetlensje (kunststof glaasje uit goedkope leesbril - kost minder dan 5 euro) te plaatsen, bijvoorbeeld tussen de +1.0 en de +2.5 dioptrie. Hoe hoger het getal, des te dichterbij de focus komt te liggen.

Dank je voor de suggestie van een voorzetlensje. Ik zie dat niet echt in de praktijk hoe ik dat kan verwezenlijken..
vriendelijke groet,

Trees

Rob Koelman

Citaat van: Imperator op januari 07, 2021, 17:07:17 PMDank je voor de suggestie van een voorzetlensje. Ik zie dat niet echt in de praktijk hoe ik dat kan verwezenlijken..

Eén van de lenzen van de leesbril loshalen en dan met tape en/of elastiek voor de lens van de wildcamera plakken/spannen...

Ik heb zelf bij de HEMA een type leesbril gevonden waarbij de lenzen met kleine schroefjes aan het montuur zitten en daardoor heel makkelijk los te halen zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Imperator

Dat ga ik uitproberen. Maar eerst ga ik op zoek naar een plek dichterbij de composthoop. Al heb ik dan minder overzicht.
vriendelijke groet,

Trees

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Imperator

Daar kijk ik morgen naar, Rob. Nu lukt niet, sorry.
vriendelijke groet,

Trees

Douwe van der Ploeg

#14
Douwe van der Ploeg


Imperator

vriendelijke groet,

Trees