Groepje gallen op tak

Gestart door William de Jong, januari 05, 2021, 19:54:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Dag allen,
Ik kwam dit groepje verlaten gallen tegen op een op de grond liggend takje van berk of zomereik (dat waren de twee boomsoorten in de buurt in ieder geval), iemand enig idee welke soort hierachter zit?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205266572/.
1 Galwesp onbekend - Cynipidae indet. gal
datum: 2021-01-05
locatie: Doorwerth - Laag Wolfheze (GE)

foto's:


Groeten, William de Jong

Volker

Hallo

Dit zijn de gallen van de parthenogenetische generatie van Andricus quercuscorticis op een eikentak.

Groet Volker

William de Jong

Dag Volker,

Dank voor je reactie!! Eikentak leek me ook het meest logisch.

Nu zit ik te lezen op bladmineerders over de gallen van Andricus quercuscorticis:
"ze missen de radiaire groeven die optreden bij A. rhyzomae en sieboldi (Melika 206a:464)."
https://bladmineerders.nl/parasites/animalia/arthropoda/insecta/hymenoptera/apocrita/cynipidae/andricus/andricus-quercuscorticis/?lang=nl

Nu heb ik de gallen meegenomen, en die hebben duidelijk lengtegroefjes!
Bij A. sieboldi staat: "kenmerkend is dat de gal aan de zijkant verlaten wordt."
En ook dat is het geval bij deze gallen (gelukkig zitten er nog een paar niet al te versleten exemplaren tussen).

Ik zal zo wat foto's uploaden. Maar dit moet dan toch A. sieboldi zijn?!

Groeten, William de Jong

Volker

Citaat van: William de Jong op januari 06, 2021, 11:32:48 AM
Dag Volker,

Ik zal zo wat foto's uploaden. Maar dit moet dan toch A. sieboldi zijn?!

Ja, natuurlijk. Als je de groeven goed kunt zien op de foto's, zou ik je mening zijn.

Groet Volker

William de Jong

Dat blijkt ook nog best lastig te zijn om goed op de foto te zetten. Door de flits vallen de groeven, vooral in de bovenste helft van de gal, weg.
Hier dus eerst een wat vagere foto zonder flits, en wat detailopnames (reverse-macro) met flits.







Groeten, William de Jong

William de Jong

Dit is een weinig ingevoerde soort op waarneming.nl, zie ik. Ik zal proberen binnenkort nog wat betere foto's te maken.

Groeten, William de Jong

Henk Soepenberg

Citaat van: William de Jong op januari 06, 2021, 12:08:48 PM
Dit is een weinig ingevoerde soort op waarneming.nl, zie ik.

Andricus sieboli en testaceipes zijn lang met elkaar verward, lees ik bij Bladmineerders. Ik heb zelf deze gallen altijd ingevoerd als Spitse kegelgal (Andricus testaceipes).
Moeten een keer worden overgeheveld naar sieboli dan waarschijnlijk, maar ze zijn goedgekeurd, dus ik wacht nog maar even op een admin  ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

William de Jong

Hoi Henk,

Inderdaad zeg. Jouw waarnemingen zouden dus ook de agame generatie van A. sieboldi moeten zijn. Dat zijn gelijk heel wat waarnemingen.  ;)

Groeten, William de Jong

MC

Wat cool! en leuk dat jullie dit zo goed uitzoeken. Die kleine gallen in knoppen en op/tussen schors zijn nog een vrij onontgonnen gebied
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois