Hoofdmenu

Rups (?) onbekend

Gestart door Martijn van Sluijs, januari 09, 2021, 19:21:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn van Sluijs

Ik kom hier zelf niet uit, maar heb dan ook niet genoeg kennis om deze puzzel op te lossen. Kan iemand hier mij helpen? Bij voorbaat dank!

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200614781/.
1 Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec.
datum: 2020-09-24
locatie: Veere (ZL)

foto's:
Vriendelijke groeten,
Martijn

Rayan Majoor

Lastig te zeggen zo, maar grote kans dat het een prepop van een gamma-uil of verwante soort in z'n cocon is
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Martijn van Sluijs

Hartelijk dank voor de reactie. Ik zet hem voorlopig op gamma-uil onbekend. Het is lastig vergelijken, want foto's uit dit stadium zie ik (ook op lepiforum.de bijvoorbeeld) zowel bij deze soort als bij verwante soorten niet of nauwelijks terug. Ik vond het ook weer zonde om het spinsel weg te halen om een beter beeld te krijgen.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Rayan Majoor

Tja, met dit soort cocons of spinsels (die niet heel typisch eruit zien) zal je toch vaak goed moeten kunnen zien wat erin zit (maar vaak wil je de beestjes liever niet storen, dus dat is een eigen overweging), of het meenemen en proberen op te kweken (met de twee nadelen dat je eigenlijk zsm de waarneming moet invoeren omdat iemand misschien toch weet wat het (ongeveer) is en dat het opkweken makkelijker kan maken, en dat je het insect uit z'n natuurlijke omgeving haalt (over het algemeen zijn soorten uit een wegberm in akkerland niet de meest zeldzame, maar toch...)). Dus ja, je moet zelf bepalen wat je in zo'n geval doet, maar als je niks doet zal je niet vaak een zekere determinatie bij dit soort dingen krijgen (en prepoppen van de Plusiinae zijn sowieso ook niet echt goed uit elkaar te houden, dus alleen de cocon open maken had nu zelf waarschijnlijk niet echt iets uitgemaakt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl