Welke bonte specht? = Grote bonte specht

Gestart door sjaakvantiel, januari 06, 2021, 20:18:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Normaal gesproken Grote bonte specht, maar deze oogde anders. Bovendien vliegt hier ook de Middelste bonte specht.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205315070/.
1 Specht onbekend - Picidae spec.
datum: 2021-01-06
locatie: Vorden - Hackfort (GE)

foto's:





Vrij klein (leek anders i.c. kleiner dan de Grote bonte specht) en aardig donker ogend. Van onder gefotografeerd en kreeg deze niet duidelijk in beeld. Was miezerig en tegen de schemering aan. Aan de kleine witte veertekening, wat klein rond kopje en door het wit doorlopen in hals zou het mogelijk een Kleine bonte specht of Middelste kunnen zijn. Heeft wel rood anaal en licht op de kop.

frankneijts

#1
Grote Bonte: halsvlek verbonden met de snavel (bij MiBo niet) en rode anaalstreek scherp afgesneden van de witte onderbuik (Mibo: roze anaalstreek uitlopend in lichroze onderbuik; KleBo heeft helemaal geen rood op anaalstreek en/of onderbuik).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjaakvantiel

Dank voor je info Frank. Op de foto's zag ik niet echt een verbinding met de zwarte kap (de foto's zijn niet toereikend), maar het zwart is i.i.g. zeker verbonden met de snavel. Dat het de "Kleine" niet kan zijn is inderdaad duidelijk. De vogel oogde klein en donker, zonder witte lengte streep, maar denkelijk overschat ik de grootte van de "Bonte". M.v.g. Sjaak.