Hoofdmenu

Roofvlieg?

Gestart door maria48_4, mei 13, 2008, 23:23:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

maria48_4

Geen idee bij welke soort ik deze moet zoeken. Probeerde al veel soorten. Weet iemand welke vliegsoort dit is?
Alvast bedankt! Maria

David Tempelman

mooi, mooi
lijkt wel op Thereva annulata,
grt. David
met vriendelijke groet,
David

han.endt

javanerkelens

Zo !!!!!!  Dat is een mooie plaat !!!
Netjes hoor... :duim:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

maria48_4

Citeermooi, mooi
lijkt wel op Thereva annulata,
grt. David
Het blijkt inderdaad de Thereva annulata (gevonden op google) Invoeren kan helaas niet, op waarneming is de naam niet bekend. Misschien de Nederlandse naam?
Bedankt voor de hulp en complimenten!

Louis.Boumans

Wauw! Is dit een Nederlands beest?

maria48_4

CiteerWauw! Is dit een Nederlands beest?
Gespot in Nederland, Voornse duinen

Goyatlah

Staat niet in het Europese soortenregister, dus wellicht een alternatieve naam?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

maria48_4

CiteerStaat niet in het Europese soortenregister, dus wellicht een alternatieve naam?
Naam klopt, schijnt een vlieg te zijn uit Zweden volgens google

maria48_4

CiteerStaat niet in het Europese soortenregister, dus wellicht een alternatieve naam?
Zie: http://photo.net/photodb/photo?photo_id=2386108

Goyatlah

Is het mogelijk een synoniem van Irwiniella frontata?

Btw ik kom ook Acrosathe annulata tegen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

maria48_4

CiteerIs het mogelijk een synoniem van Irwiniella frontata?

Ik zoek me gek nu haha. Het is een stilet vlieg, de naam klopt nog steeds. Ook op de foto gezet in Wales. De naam die je net gaf ga ik ook weer uitpluizen.

han.endt

Hij heet inmiddels Acrosathe annulata, Zandviltvlieg.

maria48_4

CiteerIs het mogelijk een synoniem van Irwiniella frontata?

De Acrosathe annulata heeft volgens nederpix geen behaarde achterkant. Ook zat deze vlieg niet in het zand maar op hout.  
Er staan op waarneming inderdaad dezelfde vliegen geplaatst die ik net plaatste, ook met de behaarde achterkant bij de Acrosathe annulata. Dit blijkt dus niet helemaal te kloppen.
Acrosathe annulata is dus niet behaard en heeft donkere strepen op het bovenlijf. De Thereva annulata is geheel behaard, is geheel wit en heeft geen lijfstrepen.
De Thereva annulata komt dus wel degelijk vaker voor in Nederland en is een op zich staande soort lijkt mij. Misschien leuk om verder te onderzoeken zodat deze vlieg zijn eigen plekje krijgt op waarneming?

han.endt

Maria,
Acrosathe annulata en Thereva annulata zijn exact dezelfde soorten! De namen zijn synoniemen van elkaar. De ene wetenschapper deelt de soort in bij Thereva en de andere bij Acrosathe. Momenteel wordt meestal Acrosathe aangehouden. Nederpix is nu niet de juiste bron om vliegen te determineren.

Mark van Veen

Voor verdere determinatie heeft waarneming.nl ook determinatie-informatie op de site staan, aangeleverd door kenners.

Kijk eens bij de zandviltvlieg. Een redelijk algemeen beest in de duinen. Je heb een mannetje erop gezet, inderdaad prachtige beesten en vaak niet schuw.
groet,

Mark van Veen

aabckoos

Wat een prachtige foto!

Koos
Hartelijke groet,
Koos

LakeSide

Inderdaad: Acrosathe annulata

Kijk maar eens hier: Tristanba op Flirckr.com

en hier: A. annulata op diptera.info