Welke Leeuwerik? Westelijke Sahara, West-Afrika

Gestart door bruijsten, februari 15, 2021, 21:31:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://africa.observation.org/waarneming/view/149450552
onzeker Kuifleeuwerik - Galerida cristata gezien op 2018-03-06 Western Sahara - Dakhla NP
Foto's:


bij voorbaat dank Pieter Bruijsten

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

bruijsten

Dank je. Zelf ook nog verder aan het zoeken: denk nu Rosse Woestijnleeuwerik. Wat denk je daarvan?

Oenanthe

Rosse woestijnleeuwerik heeft een ongestreepte borst en keel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

bruijsten

Woestijnleeuwerik heeft een gele ondersnavel, deze is wittig, beter passend bij Rosse. Strepen op borst lijken meer op veren die door de wind niet tegen elkaar aan liggen, toch?

Oenanthe

#5
Laat ik vooropstellen dat woestijnleeuwerik en rosse woestijnleeuwerik geen soorten zijn die ik jaarrond regelmatig zie. Hoe de veldkenmerken zich ontwikkelen in de loop van het jaar weet ik dus echt niet.

Dat de streeptekening volledig door de wind wordt veroorzaakt is zeer onwaarschijnlijk. Een enkel streepje oke, maar een compleet streeppatroon geloof ik niet. Verder heeft een rosse woestijnleeuwerik een snavel die boven en onder praktisch gelijk gekleurd is. De vogel op jouw foto heeft een veel donkerder bovensnavel dan ondersnavel wat alweer een kenmerk is dat niet op rosse maar wel op gewone woestijnleeuwerik past.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

bruijsten

Ik heb ze allebei ook maar een paar keer gezien hoor, maar geloof dat je toch gelijk hebt. Dank voor het meekijken en -denken.
groet, Pieter

migratorius

Ik zal er vanavond eens naar kijken, maar het lijkt me sterk dat het een woestijnleeuwerik is.

JanHein

migratorius

Ik ben er nog niet uit.
Verreweg de algemeenste soort (en mijn eerste gedachte) is Zwartkopvinkleeuwerik, maar die heeft een dikkere, eenkleurige snavel.
De snavel van Woestijnleeuwerik is duidelijk geel; die is ook veel grijzer.
Een waanzinnig gebleekte Thekla volgens mij nog het best, ook qua gedrag en oogstreep.

JanHein

frankneijts

Citaat van: migratorius op februari 18, 2021, 22:43:58 PM
Ik ben er nog niet uit.
Verreweg de algemeenste soort (en mijn eerste gedachte) is Zwartkopvinkleeuwerik, maar die heeft een dikkere, eenkleurige snavel.
De snavel van Woestijnleeuwerik is duidelijk geel; die is ook veel grijzer.
Een waanzinnig gebleekte Thekla volgens mij nog het best, ook qua gedrag en oogstreep.

JanHein

Maar de snavel klopt toch totaal niet voor Thekla Jan Hein?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rick van der Weijde

Eens dat dit geen Woestijnleeuwerik is.
Neem aan dat daar payni of een gelijkende ondersoort zou voorkomen, die ik zag in Marokko. Heel ander beest, opvallend 'oranje' buik, forse snavel met erg veel geel.
Zie bijv: https://pbase.com/corotauria/image/97662958
Thekla zie ik er ook niet in. Daar zou je toch veel meer tekening op mogen verwachten en tenminste iets van een kuifaanzet op zien.
Ik zit toch in de hoek van Ammomanes. Zie niet zo goed iets dat echt tegen Rosse Woestijnleeuwerik pleit. Licht gestreepte borst kan deze soort wel hebben. Zie bijvoorbeeld deze eveneens uit Marokko:
https://pbase.com/corotauria/image/55053703
Bovendelen hebben iets andere tint dan de vleugels en de staart lijkt donkerder dan wat ik op basis van foto's en tekeningen bij Dunn's zou verwachten, maar met die zelf geen veldervaring.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

laatvlieger

Eerst maar eens vragen, zijn er misschien meer foto's? Hoe slecht ook, dat maakt niet uit.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

migratorius

Citaat van: frankneijts op februari 18, 2021, 23:37:13 PM
Citaat van: migratorius op februari 18, 2021, 22:43:58 PM
Ik ben er nog niet uit.
Verreweg de algemeenste soort (en mijn eerste gedachte) is Zwartkopvinkleeuwerik, maar die heeft een dikkere, eenkleurige snavel.
De snavel van Woestijnleeuwerik is duidelijk geel; die is ook veel grijzer.
Een waanzinnig gebleekte Thekla volgens mij nog het best, ook qua gedrag en oogstreep.

JanHein

Maar de snavel klopt toch totaal niet voor Thekla Jan Hein?
Hij kijkt deze kant op, dat maakt het inschatten van de lengte erg lastig... maar zoals gezegd ik weet het nog niet!

JanHein

laatvlieger

Citaat van: migratorius op februari 19, 2021, 10:00:24 AM
Citaat van: frankneijts op februari 18, 2021, 23:37:13 PM
Citaat van: migratorius op februari 18, 2021, 22:43:58 PM
Ik ben er nog niet uit.
Verreweg de algemeenste soort (en mijn eerste gedachte) is Zwartkopvinkleeuwerik, maar die heeft een dikkere, eenkleurige snavel.
De snavel van Woestijnleeuwerik is duidelijk geel; die is ook veel grijzer.
Een waanzinnig gebleekte Thekla volgens mij nog het best, ook qua gedrag en oogstreep.

JanHein

Maar de snavel klopt toch totaal niet voor Thekla Jan Hein?
Hij kijkt deze kant op, dat maakt het inschatten van de lengte erg lastig... maar zoals gezegd ik weet het nog niet!

JanHein

Zou een juveniele Temmincks lark een gekke optie zijn?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

marijn

Ik had er ook al naar gekeken en mijn eerste ingeving was idd ook Thekla...
Met de snavel heb ik totaal geen probleem (integendeel zelfs; wat is er verkeerd Frank?), maar kon me toch niet voorstellen dat de soort zó egaal rossig gebleekt zou kunnen raken (in maart bovendien), maar wellicht kan dat wel (en dan juist in maart).
Tweede pointer pro Thekla: het staartpatroon. Ik dacht eerst dat we misschien naar donkere schaduwpartijen kijken (zoals ook de eventuele borststreping lastig te beoordelen is), maar het patroon matcht toch wel heel mooi met Thekla(/Kuif), met de lange lichte bsdv, lichte/rossige buitenste staartpennen en de rest schijnbaar geheel donker.
Goede van het gedrag, JanHein.

Wat me niet zo lekker zit is de jizz: het beest oogt compact en klein, maar jizzbirden obv 1 foto is riskante bizznizz.  B)
Marijn Prins

marijn

Nog een leuk detail: de achternagels zijn duidelijk aan de lange kant (zie vooral de linker, rechts mogelijk door perspectief iets minder). Exit Ammomanes, volgens mij.
Marijn Prins

marijn

Marijn Prins


bruijsten

Citaat van: laatvlieger op februari 19, 2021, 09:13:51 AM
Eerst maar eens vragen, zijn er misschien meer foto's? Hoe slecht ook, dat maakt niet uit.

Fijn dat er zoveel mensen meekijken en -denken, lastig geval inderdaad. Helaas heb ik geen andere foto's ...

bruijsten

Nogmaals dank voor alle reacties. Ik denk bij nader inzien dat het toch een Rosse Woestijnleeuwerik is. Kleur klopt heel goed; ik zie geen (aanzet tot een) kuif, dus onder meer daarom denk ik dat Thekla niet past (ook vanwege kleur); achternagel kan volgens mij wel degelijk zo lang zijn bij Rosse Woestijnleeuwerik (zie ook foto bij waarneming https://observation.org/observation/149450560/) en snavel past m.i. ook goed. Hoor graag wat anderen van deze redenering vinden!
Groet, Pieter

migratorius

Het is zeker geen Rosse Woestijnleeuwerik.

JanHein

marijn

Marijn Prins


marijn

Marijn Prins

bruijsten

#24
Citaat van: Rick van der Weijde op februari 19, 2021, 11:59:04 AM
Op zoek naar vergelijkbaar bleke Thekla's in een vergelijkbare houding, krijg je zoiets:
https://www.cherrug.se/nature/Aves%20-%20Birds%20-%20F%C3%A5glar/Alaudidae%20-%20Larks%20-%20L%C3%A4rkor/Galerida%20theklae%20-%20Thekla%20Lark%20-%20Lagerl%C3%A4rka/index.html#Galerida%2520theklae%2520theresae%2520Caf%25C3%25A9%252C%2520Awsard%2520Road%252C%2520Western%2520Sahara%252C%2520Morocco%252020180219_0073.jpg
of zoiets met minder kuif zichbaar:
https://www.cherrug.se/nature/Aves%20-%20Birds%20-%20F%C3%A5glar/Alaudidae%20-%20Larks%20-%20L%C3%A4rkor/Galerida%20theklae%20-%20Thekla%20Lark%20-%20Lagerl%C3%A4rka/index.html#Galerida%2520theklae%2520theresae%2520Cap%2520Rihr%252C%2520Morocco%252020180225_0002.jpg

Begin het er ook wel in te zien. Achternagel vind ik lastig te beoordelen. Koppatroon met zo'n wenkbrauw en indicatie van dubbele baardstreep oogt idd typisch voor Thekla. Nog steeds opvallend dat je geen enkele kuifaanzet ziet.

Knap gezien.

Nog eens goed deze foto's van bleke Thekla's met 'mijn' Leeuwerik vergeleken en zie nu ook dat dit 'm toch wel kan zijn. Ondersoort theresae van de foto's klopt ook precies met de regio. Ik pas 'm aan naar Thekla ssp theresae. Dank voor deze foto's!

frankneijts

Citaat van: marijn op februari 19, 2021, 11:28:09 AM
@Frank: hier een willekeurige Thekla met ongeveer net zo'n snavel: https://africa.observation.org/waarneming/view/56749026

Duidelijk Marijn, niet goed gekeken & sorry Jan Hein..😎
(Kon ook al niks anders vinden dat met t beestje overeenkwam)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'