Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Roepende vogel op zonsondergang (Noorwegen)  (gelezen 320 keer)

Marleen

• Member
Roepende vogel op zonsondergang (Noorwegen)
« Gepost op: januari 02, 2021, 16:19:37 pm »

Hallo,

Al weken/maanden hoor ik elke dag 's middags een vogel.  Het begon mij op te vallen toen de vogel riep rond 15:20.
Dat werd in de dagen/weken daarna 15:25, 15:30, 15:40, 15:46, vandaag 15:53. Elke dag tijdens zonsondergang.

Is het een mees(-achtige?)?

Ik vermoed dat de vogel in de nestkast aan de voorzijde van het huis overwintert.
Maar ik heb hier geen enkel bewijs voor. Ik heb de vogel niet n keer gezien op dit tijdstip.
Het is ook alleen dit roepje, elke dag weer, zelfde geluid, zelfde lengte.

https://old.observation.org/waarneming/view/205080600
Vogel onbekend - Aves indet. op 2021-01-02 Norway - yer

https://old.observation.org/sound/0/117300.mp3

Wat voor vogel is dit?
En iemand die een vermoeden heeft van wat de situatie zou kunnen zijn?
Waarom hoor ik deze vogel elke middag op zonsondergang 1x dit roepje maken?

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2021, 17:42:22 pm door Marleen »
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

Oenanthe

• Member
Re: Roepende vogel op zonsondergang (Noorwegen)
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2021, 18:25:54 pm »

Hoi Marleen,

heb je de opname gemaakt bij de nestkast en zit de roepende vogel daarin? Het geluid klinkt zo hol en laag dat het lastig te herkennen is. Een koolmees lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Koolmezen slapen buiten het broedseizoen graag in nestkasten. Dat zal bij jou ook wel gebeuren. Ze glippen erin tegen de duisternis en daarom is het moeilijk waar te nemen. Een keertje op de uitkijk gaan zitten kan duidelijkheid geven en dan weet je meteen zeker welke soort het is. Dat de vogel in de kast nog roept is voor mij nieuw. De enige mezen die ik ooit vanuit een nestkast gehoord heb zijn nestjongen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marleen

• Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2021, 19:02:53 pm »

Hallo Maarten,

Bedankt voor je reactie.

De opname is gemaakt binnenshuis bij het open raam.
Na al die weken dacht ik er vandaag eindelijk een keer op tijd aan om mijn telefoon met geluidsopname rond die tijd daar neer te zetten.

Vanuit binnen in huis gezien... Voor het raam is eerst de veranda, deels overdekt.
Maar het overdekte gedeelte is niet bij het raam, maar naast het raam.
En daarvoor, voor de overdekte veranda, hangt de nestkast hoog aan het huis. Ik kan de kast dus niet zien vanuit huis.

Nogmaals, ik ben dus niet zeker dat de vogel naar de nestkast gaat, dat is een vermoeden zonder bewijs, vanwege de locatie van het geluid en tijdstip.
Ik vermoed dat de vogel ergens vandaan gevlogen komt en zodra die omhoog afbuigt richting de nestkast, dat de vogel dan even roept.
De vogel roept niet vanuit de nestkast, maar buiten de nestkast. Daar ben ik vrij zeker van. Het geluid is te luid/dichtbij daarvoor.

Het is ontzettend lastig om te gaan posten, het gaat zo razendsnel. En er is eigenlijk geen goede plek om te posten.
Er is alleen maar plek zo ongeveer recht onder de nestkast of tussen de nestkast en een struik waar de vogel mogelijk vandaan komt.
Ik denk dat de vogel dan niet komt, omdat ik daar sta. Ik kan niet in de tuin van de buren gaan zitten. En er ligt nu ook veel sneeuw overal.
Mijn wildcamera's registreren dit niet. Te klein en te snel. (En ik zou niet weten waar ik ze op zou kunnen hangen hiervoor).

Ik heb ook meerdere keren geprobeerd met verrekijker vanuit huis te kijken. O.a. naar de struik waar die mogelijk vandaan komt.
Gelijk naar het raam gerend als ik de vogel hoorde. Voor het raam gestaan om te kijken of ik de vogel zag rond de juiste tijd.
Met geen mogelijkheid krijg ik de vogel te zien. Zo geluidsopname maken is eigenlijk het makkelijkst, omdat ik de telefoon bij het raam leg.
Ik probeer ook goed te luisteren of ik daarvoor of daarna vogels hoor of zie, maar ik hoor en zie op die momenten niets.

Er zijn op het moment weinig vogels in de tuin, maar af en toe zie ik ze. Ekster, gaai, pimpelmees zie ik af en toe. Matkop soms. Boomklever.
Koolmees is hier niet ongewoon, maar heb ik al even niet gezien (wil niet zeggen dat die hier nu niet is). Winterkoning was er in de herfst ook.
We hadden vlak voor de winter ringmussen hier, die in vergelijking met andere jaren lang in de tuin bleven hangen.

Groetjes, Marleen

Morten

• Member
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2021, 15:12:22 pm »

Dit klinkt precies als een ringmus. Grappig dat die blijkbaar verder niet in de tuin zit gedurende de dag.
Gezien de soort zouden het er ook meerdere kunnen zijn, maar die hoor ik niet.
Groet, Morten

Marleen

• Member
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2021, 15:43:48 pm »

Hallo Morten,

Ja, daar zeg je iets heel interessants.

Wij hebben "nooit" ringmussen in de tuin.
Maar in het voorjaar en najaar (tijdens de vogeltrek) hebben we 1 of enkele dagen (echt geen week) 1 of enkele ringmussen.

https://old.observation.org/user/photos/52304?groep=0&sex=0&z=0&q=ringmus&from=2016-02-25&to=2021-02-25&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0&tag=0

Deze herfst ook. Als ze ineens in de tuin zitten, hoor ik het geluid en herken ik het meteen.
Omdat het afwijkt van de andere vogels. En ik registreer dan dat er wat anders in de tuin zit.
Maar als ik aan het geluid gewend raak, heb ik meer moeite om mij er bewust van te zijn.
Maar ik heb opgeschreven dat ik ze in elk geval tot 30 okt in de tuin had gehoord.
Wat echt uitzonderlijk lang was. Wekenlang.

Daarna heb ik er niet meer aan gedacht. Ik zag ze ook niet, ik hoorde ze alleen soms,
en twijfelde toch of dat niet wat anders was. Koolmees inderdaad ofzo.
Ook omdat ik ze niet zag en ze hier gewoonlijk niet in de tuin zijn.
Er is een groepje ringmussen in het dorp, maar dat is een half uur lopen hier vandaan.

Maar er zit nog steeds iets in de kast, want ik zag het vanochtend uit de kast vliegen.
En de pimpels die normaal in de kast broeden zijn daar nu nog niet.

Op dit moment alleen koolmees, pimpel en vink in de tuin. En dus de mysterybird in de nestkast.

Maar njibnjib, ringmus inderdaad.

Toen ze hier in oktober waren waren het er 2 of 3 volgens mij.
Ik heb er wel een foto van volgens mij. Ik zal er naar opzoek gaan.

Groetjes, Marleen
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 21 queries.