Zwarte stipjes op Melanelixia

Gestart door Henri van Dodeweerd, januari 01, 2021, 21:36:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Op een Granieten grafzerk, trof ik onderstaand schildmos aan. Ik heb dit Glanzend schildmos - Melanelixia fuliginosa + glabratula genoemd. Maar op dit exemplaar trof ik onderstaande zwarte stippen tegen. Ze lijken mij uit de lobben te groeien. Klopt het dat dit een parasiet is? Zo ja, is er meer over te vermelden, of moet dit onder de  :micro:?


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205041444/.
1 Korstmosparasiet onbekend - Lichen parasite indet.
datum: 2021-01-01
locatie: IJsselmuiden (OV)

foto's:

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lukasverboom

Je hebt een Abrothallus op Melanelixia, maar ik denk dat dit blauwalgen zijn
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

henkjanvdkolk

Dit blijken ook vaak de pycnidia van het korstmos zelf te zijn. Moet microscopisch gedetermineerd worden voor zekerheid
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Henri van Dodeweerd

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 02, 2021, 11:24:13 AM
Dit blijken ook vaak de pycnidia van het korstmos zelf te zijn. Moet microscopisch gedetermineerd worden voor zekerheid

Dank voor de reactie heren! De microscoop gaat mij niet lukken. Als ik er iemand een plezier mee doe, kan ik wel wat materiaal verzamelen en opsturen..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Sander v Zon

Alhoewel ik geen admin ben, lijkt mij dit alsnog leuk om onder microscoop te bekijken. Het aanbod staat, maar ik begrijp het volledig als je liever hebt dat iemand als Lukas of Henk-Jan het doet. Laat maar weten. :)
Groeten,
Sander

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Sander v Zon op januari 07, 2021, 14:13:13 PM
Alhoewel ik geen admin ben, lijkt mij dit alsnog leuk om onder microscoop te bekijken. Het aanbod staat, maar ik begrijp het volledig als je liever hebt dat iemand als Lukas of Henk-Jan het doet. Laat maar weten. :)

Het zit op meerdere lobben. Dus allemaal een lob ;)

Als ik materiaal verzameld heb, zal ik je wel een bericht sturen. Kan het materiaal overigens in verse toestand worden verstuurd, of eerst drogen?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lukasverboom

Van mij mag Sander het doen hoor, die komt er wel uit. Hij heeft dezelfde microscoop als ik. En anders krijg ik het tzt wel van hem, toch? :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Henri van Dodeweerd

Citaat van: lukasverboom op januari 07, 2021, 14:51:26 PM
Van mij mag Sander het doen hoor, die komt er wel uit. Hij heeft dezelfde microscoop als ik. En anders krijg ik het tzt wel van hem, toch? :)

Prima, doen we dat!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Sander v Zon

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 07, 2021, 14:49:22 PM
Als ik materiaal verzameld heb, zal ik je wel een bericht sturen. Kan het materiaal overigens in verse toestand worden verstuurd, of eerst drogen?
Top! Het materiaal hoeft niet kurkdroog zoals gedroogde planten, maar ook niet vochtig. Gezien het weer van de afgelopen weken is het handig als je het een nachtje binnenshuis legt, dan is het al goed.

Citaat van: lukasverboom op januari 07, 2021, 14:51:26 PM
Van mij mag Sander het doen hoor, die komt er wel uit. Hij heeft dezelfde microscoop als ik. En anders krijg ik het tzt wel van hem, toch? :)
Haha, deal! :)
Groeten,
Sander

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Sander v Zon op januari 07, 2021, 16:40:54 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 07, 2021, 14:49:22 PM
Als ik materiaal verzameld heb, zal ik je wel een bericht sturen. Kan het materiaal overigens in verse toestand worden verstuurd, of eerst drogen?
Top! Het materiaal hoeft niet kurkdroog zoals gedroogde planten, maar ook niet vochtig. Gezien het weer van de afgelopen weken is het handig als je het een nachtje binnenshuis legt, dan is het al goed.


Ik ga deze of volgende week kijken of ik wat kan verzamelen. Ik heb ook nog een mogelijke Lichenochora weillii op die locatie. Heb je daar ook belangstelling voor, dan verzamel ik die gelijk mee ;). Ik zal je een PB sturen als ik materiaal heb.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Sander v Zon

Groeten,
Sander

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Sander v Zon op januari 08, 2021, 09:36:03 AM
Hoewel ik nooit nee zeg tegen mooi materiaal is Lichenochora weillii goed te determineren vanaf een foto, daar hoeft geen microscoop aan te pas te komen. Kijk maar! :)

Heb je deze al? https://www.researchgate.net/profile/Henk_Jan_Van_Der_Kolk/publication/337934998_Een_overzicht_van_enkele_goed_herkenbare_Nederlandse_korstmosparasieten/links/5df52eb6299bf10bc35c73fa/Een-overzicht-van-enkele-goed-herkenbare-Nederlandse-korstmosparasieten.pdf

Dat document had ik gezien, ja.

Ik wist dat hij van foto wel te doen was. Mijn foto was alleen niet zo heel goed, dus ik moest daar nog een keer voor terug. Het is dezelfde locatie als die van dit topic. En ik vroeg het meer met het idee dat jij het misschien wel leuk zou vinden om deze onder de microscoop te kunnen bekijken... Maar ik zal wel even kijken hoeveel die er te vinden is, als het weinig is, laat ik het maar zitten.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Sander v Zon

Groeten,
Sander

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Sander v Zon

Wel leuk om te delen in dit topic; vandaag kwam ik ook een Glanzend boomschildmos tegen met zwarte dotjes erop. Bij mij bleken het pycnidia te zijn, benieuwd wat het bij Henri blijkt! :)


Groeten,
Sander