determinatie dagvlinder

Gestart door martinverbeeten, januari 01, 2021, 13:25:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

martinverbeeten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/173809071/.
datum: 2019-06-04
locatie: Austria - Obsteig (AT)

foto's:


Ben Sleeman

Beste Martin,het zou de kleine rotsvlinder kunnen zijn.Ik ben geen kenner.Groet Ben

Rayan Majoor

Ik had hier eerder al even naar gekeken en zou zelf op argusvlinder gokken (dus niet zeker). Hieronder even een samenvatting van mijn beredenatie (belangrijkste redenen alleen, maar dit is ook allemaal gebaseerd op eigen bevindingen aangezien het enige boek wat ik heb waar de kleine rotsvlinder in staat geen onderscheidende kenmerken noemt):
rotsvlinder sloot ik als eerste uit omdat deze op de onderzijde van de voorvleugel overal dezelfde grondkleur heeft (op de foto's die ik van de soort kan vinden in ieder geval), terwijl er bij de argusvlinder en kleine rotsvlinder er een duidelijk contrast is in de grondkleur tussen het gebied dat zich vanuit de vleugelbasis naar de grote oogvlek uitstrekt (+de zoom van de vleugel), en de rest van de vleugel.
Argusvlinder en kleine rotsvlinder zijn allebei variabel in veel van de tekening en kleur, maar twee dingen zie ik op foto's vrij consistent die op argusvlinder wijzen: - - de dwarslijnen op de onderzijde van de achtervleugel vormen bij de argusvlinder naar buiten toe telkens een boogje tussen de vleugeladers, terwijl deze dwarslijnen bij de kleine rotsvlinder alleen maar uit hoeken bestaan.
- op de onderzijde van de voorvleugel is het dwarsstreepje het dichtst bij de oogvlek bij de kleine rotsvlinder (op alle foto's die ik kan vinden) vaak sterk, maar altijd in ieder geval een beetje, om de oogvlek heen gebogen. Bij de argusvlinder is dit dwarsstreepje wel vaker (vrijwel) recht.
Omdat bij de vlinder op de foto de dwarslijnen uit boogjes bestaan en het dwarsstreepje bij de oogvlek recht is, lijkt mij dit dus eerder een argusvlinder dan een kleine rotsvlinder. Maar nogmaals, het zijn mijn eigen beredenaties, dus als er iemand met bewezen onderscheidende kenmerken langskomt dan kan je daar beter naar luisteren :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

martinverbeeten

Ben en Rayan.
Dank voor de snelle reacties.
Als ik de reactie van Rayan lees dan kan ik me daar wel in vinden maar, als ik alle omgeving van de vlinder weghaal en op waarneming.nl invoer dan geeft dat "ObsIdentify voorspelt Rotsvlinder - Lasiommata maera met zekerheid 98.7%".

Ikzelf kwam er kom er helemaal niet uit als ik op internet of een vlindergids er op na sla vandaar mijn vraag.

Groet Martin




caliprobola

#4
Citaat van: martinverbeeten op januari 01, 2021, 22:26:15 PM
Als ik de reactie van Rayan lees dan kan ik me daar wel in vinden maar, als ik alle omgeving van de vlinder weghaal en op waarneming.nl invoer dan geeft dat "ObsIdentify voorspelt Rotsvlinder - Lasiommata maera met zekerheid 98.7%".
De ObsID werkt enkel met soorten die recent zijn waargenomen in de Benelux, dat zijn maar 1/5 van het totale Europese soortenaantal. De kans dat je buiten de Benelux geen correcte ID voorgeschoteld krijgt is dus behoorlijk groot. In Oostenrijk komt er - zoals je al uit de vorige comments kon afleiden nog een derde soort Lasiommata voor die niet in de Benelux voorkomt.
Citaat van: Rayan Majoor op januari 01, 2021, 21:03:22 PM
Ik had hier eerder al even naar gekeken en zou zelf op argusvlinder gokken (dus niet zeker). Hieronder even een samenvatting van mijn beredenatie (belangrijkste redenen alleen, maar dit is ook allemaal gebaseerd op eigen bevindingen aangezien het enige boek wat ik heb waar de kleine rotsvlinder in staat geen onderscheidende kenmerken noemt):
rotsvlinder sloot ik als eerste uit omdat deze op de onderzijde van de voorvleugel overal dezelfde grondkleur heeft (op de foto's die ik van de soort kan vinden in ieder geval), terwijl er bij de argusvlinder en kleine rotsvlinder er een duidelijk contrast is in de grondkleur tussen het gebied dat zich vanuit de vleugelbasis naar de grote oogvlek uitstrekt (+de zoom van de vleugel), en de rest van de vleugel.
Argusvlinder en kleine rotsvlinder zijn allebei variabel in veel van de tekening en kleur, maar twee dingen zie ik op foto's vrij consistent die op argusvlinder wijzen: - - de dwarslijnen op de onderzijde van de achtervleugel vormen bij de argusvlinder naar buiten toe telkens een boogje tussen de vleugeladers, terwijl deze dwarslijnen bij de kleine rotsvlinder alleen maar uit hoeken bestaan.
- op de onderzijde van de voorvleugel is het dwarsstreepje het dichtst bij de oogvlek bij de kleine rotsvlinder (op alle foto's die ik kan vinden) vaak sterk, maar altijd in ieder geval een beetje, om de oogvlek heen gebogen. Bij de argusvlinder is dit dwarsstreepje wel vaker (vrijwel) recht.
Omdat bij de vlinder op de foto de dwarslijnen uit boogjes bestaan en het dwarsstreepje bij de oogvlek recht is, lijkt mij dit dus eerder een argusvlinder dan een kleine rotsvlinder. Maar nogmaals, het zijn mijn eigen beredenaties, dus als er iemand met bewezen onderscheidende kenmerken langskomt dan kan je daar beter naar luisteren :angel:
Het spijt me, Rayan, dat ik je op de eerste dag van het jaar al zo moet ontgoochelen maar een argusvlinder is dit zeker niet. Bij argusvlinder zie je op de onderzijde achtervleugel steevast ook wat gele/oranje tinten en die ontbreken hier volledig. Ook is de basiscel op de onderzijde voorvleugel bij argusvlinder steevast voornamelijk bleek ingekleurd (opnieuw voornamelijk geel/oranje), hier voornamelijk donker.
Rotsvlinder is een variabel soort wat betreft de grondkleur van de onderzijde, meestal is die inderdaad duidelijk bleker grijs maar op koudere plaatsen (bv in het hoge noorden of hoog in de bergen) is die onderzijde vaak een heel slag donkerder (zie bv foto helemaal links onderaan op deze pagina). Bij die soort is de tekening van de dwarslijnen echter vaak wat minder duidelijk aangezet, wat gereduceerd in de middencel van de voorvleugel en/of in de randzone van de achtervleugel.
Wat kenmerken van kleine rotsvlinder betreft denk ik dat je te veel naar kleine individuele details kijkt en daarbij te veel het algemeen beeld uit het oog verliest. Wat hier opvalt zijn de dikke dwarslijnen in de middencel en de donkergrijze grondkleur van de achtervleugel, de tekening in de randzone is duidelijk. Ik zie niet zo heel veel verschil met bv de eerste twee foto's van onderzijdes op deze pagina. De combinatie van die donkere grondkleur samen met de wat contrastrijke tekening doet mij besluiten dat de foto meer dan waarschijnlijk een kleine rotsvlinder toont. Zowel vliegperiode als vleugelvorm (eerder klein aandoend) lijken voor die soort ook geen probleem te vormen.

Wat de poll betreft kan ik dus geen keuze maken tussen de twee mogelijke antwoorden want het is die derde hond die met het been heen is.

martinverbeeten

Hallo Pieter

Bedankt voor jouw reactie

groet Martin

Rayan Majoor

Hallo Pieter,

zulke uitgewerkte reacties als deze zijn altijd meer dan welkom, zelfs al gaan ze volkomen tegen mijn eigen conclusies in ;D
Inderdaad wekt de vlinder een relatief kleine indruk en voor de rest ben ik het ook met je eens. Dit is zeker een topic waar ik in de toekomst nog wel eens op zal terugvallen voor determinaties :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

cvsw123

Zie ook https://assets.vlinderstichting.nl/docs/0b095bc2-0387-4785-9f7e-5f7a987b3468.pdf blz. 53: "The underside of L. petropolitana is darker, greyish-brown and there is no yellow stripe near the large eye-spot on the forewing (green mark)". Zo kom je ook op L petropolitana.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Rayan Majoor

Ah top, ik had die link alleen voor de dikkopjes opgeslagen maar zo te zien is ie voor alle Europese dagvlinders erg nuttig :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl