Hoofdmenu

Lichte Meeuw

Gestart door Maarten Hotting, mei 13, 2008, 22:03:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Vanmiddag kwam ik deze meeuw tegen.
Ik ben er nog niet zo goed in.
Wie weet wat voor meeuw het is?
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Foto 2
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Foto 3
Groet,
Maarten

ruud_altenburg

Hint: kijk eens goed naar bv. de binnenste grote dekveren en patroon op de binnenhand.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

s.w.s

#4
[zweetmodus]
Ik dacht dat ik redelijk had opgelet de laatste tijd, maar het duizelt me nu al weer. Met de hint leer ik in elk geval te focussen op het lichte venster (duidt dat niet op Zilvermeeuw?) en zie volgens mij wat ik moet zien op de bovendekveren (gave punten met al grijs). 2cy Zilver?

Maar die eerste foto lijkt helemaal niet op een Zilvermeeuw voor mijn gevoel (maar dat is de hint helemaal niet). Die zijn toch nooit zo licht en hebben niet zo'n langgerekt profiel met zo'n dunne snavel. En die snavel is ook niet tweekleurig. Dus zou ik voor Geelppot gaan. Hadden die niet het lichte venster...  :wacko:

Zelfs met de site van Ruud, en Gulls Research kom ik nog even geen steek verder. In wanhoop wacht ik nog maar even stilletjes.
[/zweetmodus]

edit: ik zoek toch even door, omdat ik het niet kan uitstaan...
Groetend, Swim

s.w.s

Ik maak er een 2cy Geelpoot van!
Groetend, Swim

Maarten Hotting

CiteerIk maak er een 2cy Geelpoot van!
Ik neig ook naar 2KJ Geelpoot
Groet,
Maarten

Helen Commandeur

Hoi,

Kijk ook eens naar het mooie snaveltjesoverzicht van Ies in dit topic: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=43842

Hopelijk kom je daardoor ook wat verder.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Maarten Hotting

Of toch een Kleine Mantelmeeuw???????????????:(  :(  :(  
Groet,
Maarten

Jos Welbedacht

Venetian Blind (luxaflex-patroon) op de binnenhand, maar niet zoals Pont. Veel contrast in staart, grote dekveren donker naar buiten toe, typische bruine kleur van de vogel. Ik zou hier ook een 2e kj Geelpootmeeuw van maken.
Ik bedenk mij echter wel, de binnenste handpennen zijn al geruid. Gaat het kenmerk van de Venetian Blind (donkere buitenvlag, lichte binnenvlag) dan nog wel op?


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Maarten Hotting

#10
CiteerHint: kijk eens goed naar bv. de binnenste grote dekveren en patroon op de binnenhand.
Van mij mag je het zeggen.
Of degene die het wel weet.
Groet,
Maarten

ruud_altenburg

#11
CiteerVenetian Blind (luxaflex-patroon) op de binnenhand, maar niet zoals Pont. Veel contrast in staart, grote dekveren donker naar buiten toe, typische bruine kleur van de vogel. Ik zou hier ook een 2e kj Geelpootmeeuw van maken.
Ik bedenk mij echter wel, de binnenste handpennen zijn al geruid. Gaat het kenmerk van de Venetian Blind (donkere buitenvlag, lichte binnenvlag) dan nog wel op?
Aan de juveniele grote dekveren is weinig meer te zien (zeker niet dat ze donker worden naar buiten toe), maar wel is opvallend dat de binnenste (dus die bij de tertials) een duidelijk ander patroon hebben. Dit zijn tweede generatie veren die tijdens de postjuveniele rui verkregen zijn.

Ik weet niet waarom je het denkt maar deze vogel is nog niet aan de complete rui begonnen; alle juveniele handpennen zijn nog aanwezig (er is geen ruigat!). Inderdaad is er een patroon op te zien van lichte binnenvlaggen maar donkere buitenvlaggen.

Dit in combinatie met bv de snavelvorm (geen Pontische) wijst zonder veel problemen in de richting van 2kj Geelpootmeeuw.

PS: als ze er al zijn zien juveniele Kleine Mantels er momenteel ongeveer zo uit:
http://www.gull-research.org/lbbg1cy/1cyjun01.htm
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jos Welbedacht

Oke,
Ik dacht dat de 5 binnenste handpennen van de rechtervleugel nieuw waren omdat ze veel verser van vorm lijken dan de buitenste handpennen. Dit is echter niet zo, zie ik nu. Bedankt voor de nuttige informatie.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

BramtK

CiteerPS: als ze er al zijn zien juveniele Kleine Mantels er momenteel ongeveer zo uit:
http://www.gull-research.org/lbbg1cy/1cyjun01.htm
Ja maar hoe zit het dan met dan met tertials en gonyshoek!?!  :mellow:  :)

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Maarten Hotting

Citeer
CiteerVenetian Blind (luxaflex-patroon) op de binnenhand, maar niet zoals Pont. Veel contrast in staart, grote dekveren donker naar buiten toe, typische bruine kleur van de vogel. Ik zou hier ook een 2e kj Geelpootmeeuw van maken.
Ik bedenk mij echter wel, de binnenste handpennen zijn al geruid. Gaat het kenmerk van de Venetian Blind (donkere buitenvlag, lichte binnenvlag) dan nog wel op?
Aan de juveniele grote dekveren is weinig meer te zien (zeker niet dat ze donker worden naar buiten toe), maar wel is opvallend dat de binnenste (dus die bij de tertials) een duidelijk ander patroon hebben. Dit zijn tweede generatie veren die tijdens de postjuveniele rui verkregen zijn.

Ik weet niet waarom je het denkt maar deze vogel is nog niet aan de complete rui begonnen; alle juveniele handpennen zijn nog aanwezig (er is geen ruigat!). Inderdaad is er een patroon op te zien van lichte binnenvlaggen maar donkere buitenvlaggen.

Dit in combinatie met bv de snavelvorm (geen Pontische) wijst zonder veel problemen in de richting van 2kj Geelpootmeeuw.

PS: als ze er al zijn zien juveniele Kleine Mantels er momenteel ongeveer zo uit:
http://www.gull-research.org/lbbg1cy/1cyjun01.htm
Bedankt voor de informatie.
Groet,
Maarten

s.w.s

Ik had het goed!  B)

Maar wel met dank aan Ruuds hints en eigen site, die dus de vitale info inderdaad bevat. Ik blijf proberen eens goed te leren kijken naar de niet adulte meeuwen (ook in het veld).
Groetend, Swim

frankmeer

#16
CiteerPS: als ze er al zijn zien juveniele Kleine Mantels er momenteel ongeveer zo uit:
http://www.gull-research.org/lbbg1cy/1cyjun01.htm
Ruud,
m.i. is er bij de door jou gelinkte foto sprake van het donskleed en niet van het juveniele kleed (= het eerste complete, uit echte veren bestaande kleed waarmee een vogel vliegt).
Frank van der Meer