hoe brede en gewone eikvaren microscopisch onderzoeken?

Gestart door robertknoops, december 30, 2020, 18:05:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

robertknoops

Ik zou graag willen weten hoe ik brede en gewone eikvaren microscopisch kan onderzoeken.
Ik heb wel de foto's gezien maar weet niet welk gedeelte van de plant onder de microscoop moet.

Alvast dank groeten,
Robert

bas.drost96

De sporen moeten onder de microscoop. Om die te bekijken, kun je met een pincet wat van de "bruine hoopjes" aan de onderkant van het blad afpulken, dit op een objectglaasje met een druppel water doen, dekglaasje erop (als je een lichtmicroscoop gebruikt uiteraard) en kijken maar.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rob Koelman

#2
Citaat van: bas.drost96 op december 30, 2020, 18:36:49 PM
De sporen moeten onder de microscoop. Om die te bekijken, kun je met een pincet wat van de "bruine hoopjes" aan de onderkant van het blad afpulken, dit op een objectglaasje met een druppel water doen, dekglaasje erop (als je een lichtmicroscoop gebruikt uiteraard) en kijken maar.

Sporendragers (sporangia)...
Met vriendelijke groet, Rob

bas.drost96

Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

e.kneepkens

Het gaat om het aantal cellen met verdikte celwanden vd rand vh sporangium (=annulus) en het aantal cellen ZONDER verdikte celwanden tot de aanhechting van sporangiumsteel.
zie voor foto's https://observation.org/waarneming/view/163741979?_popup=1
Bij foto 4 is duidelijk te zien dat er maar één cel met onverdikte celwanden zit tussen de cellen met verdikte celwanden en de sporangiumsteel. Daarom is deze wnm: Polypodium vulgare.  (Zie Heukels 24e druk. p.84)
met vriendelijke groet, Emanuel

Willemien Troelstra

Let op: bekijk er vooral een flink aantal om een paar sporendragers te vinden waar je dit goed kunt zien/tellen. Ik vind ze ook vaak zo verfomfaaid dat het lastig te zien is. Het aantal  cellen met niet verdikte celwand tussen steel en de cellen met verdikte celwand vind ik vaak makkelijker te controleren dan het aantal cellen met verdikte celwand.
groet, Willemien Troelstra

robertknoops

Hallo, Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het proberen en zal dan de foto's ervan op de site zetten. Groeten, Robert