Onbekende larve in vijver => Spercheus emarginatus

Gestart door Rayan Majoor, juni 28, 2020, 13:25:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/195138055/.
1 Insect (overig) onbekend - Insecta indet. larve/nimf, uitgekweekt en losgelaten
datum: 2020-06-26
locatie: Wageningen - Nude (GE)

foto's:
















Wellicht een of andere keverlarve...?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

janvdbrugge

Hoi Rayan,
Afgaande op die driehoekige uitsteekseltjes van de segmenten en de lange voelsprieten zou je bij het genus Helodes moeten zoeken, familie Dytiscidae (dus inderdaad Waterkevers). Maak er maar tijd voor vrij, want er zijn 13 soorten in dit geslacht en misschien is de informatie achterhaald (info: plaatjes kijken in "Zoetwaterleven van Noordwest-Europa", Tirion Natuur, 2010).
Succes, groeten, Jan van der Brugge

Rayan Majoor

Beste Jan,

bedankt voor de reactie. Ik kan echter nergens een genus Helodes vinden... en op internet kom ik geen gelijkende larven van de Dytiscidae tegen (dus kan ook niet op basis daarvan erachter komen of er een synoniem is). Ook de sleutels voor Dyscitidae larven die ik kan vinden zijn voor Argentinië of Nieuw-Zeeland, dus die zullen niet echt nuttig voor mij zijn denk ik :rolleyes:
Het boek wat je noemt heb ik niet (ook al ga ik die zeker ooit nog eens kopen). In de bibliotheek van de WUR hebben ze hem wel, maar daar heb ik nu ook niks aan nu we daar niet mogen komen.
Ik ga dus maar m'n best doen hem op te kweken en hopelijk is de volwassen kever dan wel (enigszins makkelijk) te determineren...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

janvdbrugge

Hoi Rayan,
Het lijkt weer een zootje met de namen; bij de eerder opgegeven naam staat nog: "één soort, Prionocyphon serricornis, leeft in water in boomholtes", dus ik heb die naam in een iets ouder boekje opgezocht: "Vijver, sloot en plas" (Marten scheffer & Jan Cuppen, laatste naam is bekend van dit forum), Tirion Natuur, 2005, en daar staat: "Prionocyphon serricornis is de enige Nederlandse kever die in poeltjes in boomholten leeft, het genus Elodes leeft in bronnen en bronbeekjes, Hydrocyphon in bergbeken."
Die boomholtepoelbewoner zal het wel moeilijk hebben, denk ik, maar dat terzijde.
Ik dacht: nou, dan maar grof geschut! De Encyclopedia of Insects, VH.Resh & R.T.Cardé, Elsevier Science, 2003, 1266 pp., maar geen Elodes, wél genus Eleodes (Tenebrionidae). Overigens is dit geen boekwerk waar alle of de meeste insecten met beschrijving in staan, maar een verzameling wetenschappelijke artikelen op entomologisch gebied. Ik kan dus even niet verder helpen, en om het goed te maken, geef ik hier het verhaaltje dat bij Eleodes hoort (p.274, in: Cultural Entomology: Folklore, mythology, and religion).
"The behavior of beetles in the genus Eleodes (Tenebrionidae), which raise their abdomens in the air by standing on their heads when disturbed, is explained by the role this beetle played in the creation of the universe according to the Cochiti of the American Southwest. The beetle was given the responsibility of transporting a bag of stars that would later be carefully named and placed into the sky. But the beetle's carelessness resulted in most of the stars being spilled into what is now the Milky Way. He was punished with blindness and today expresses his embarassment at his mistake by hiding his head when approached. Any hope of this beetle of regaining its sight was apparently completely lost at a later date, as this seems to be the same beetle that lost his eyes in a bet with a spider; this is how the spider got its extra sets of eyes."
Verhelderend, hoe dat in de natuur allemaal in elkaar grijpt! (;^) Zou hier de term "Indianenverhalen" vandaan komen?
Goed, als ik nog wat tegenkom van Elodes/Helodes (al die namen zijn afgeleid van Grieks helos = moeras, denk aan helofiet, daarom die wisselende h), lees je het hier wel. Enjoy, Jan van der Brugge


Rayan Majoor

#4
Mooi verhaal - klinkt allemaal zo logisch dat ik haast zou gaan denken dat de mythes waargebeurde verhalen zijn ;D  en m'n larve vertoont hetzelfde gedrag: wil constant naar het wateroppervlak waar ie blijft drijven, maar steekt z'n kop wel de hele tijd naar beneden (hoewel ik zo te zien juist precies de foto's heb geuploaded waar ie dat net even niet deed).
Ik hoop ook dat ik tzt hier wat verdere opheldering over dit beestje kan geven
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

#5
Larve van Spercheus emarginatus
Heel typisch is die forse kop en die laterale kieuwen op het achterlijf. Heb de naam al voor je veranderd, alleen nog even onzeker uitvinken
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Ah leuk, bedankt! Heb hem op zeker gezet :duim:
Nu nog kijken of het me misschien lukt hem op te kweken zodat ik ook nog wat foto's van de pop kan maken :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Bij deze nog even de afronding van deze kweek :blink:
De cocon is gemaakt op 01-07-2020 en 't imago is uitgekomen op 06-07-2020 (of mogelijk eerder, had niet verwacht dat ie al zo snel uit zou komen).



















Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Rayan Majoor

Bedankt! :)
't was erg interessant om te volgen. Had niet verwacht dat een soort die als larve en als volwassen kever het grootste deel van z'n tijd in het water doorbrengt z'n cocon op een stengel boven het water zou maken. En mooi om te zien hoe de larve stukjes plantenmateriaal op z'n rug verzamelt totdat ie genoeg heeft om ergens z'n cocon te maken.
Helaas moest ik werken in de tijd dat ie z'n cocon ging maken, dus dat heb ik niet kunnen volgen
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Erg leuk en leerzaam om hier van mee te kunnen genieten. Dankjewel Rayan  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers