oeverpieper?

Gestart door QuintenCT, december 27, 2020, 21:40:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

QuintenCT


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203861998/.
1 Oeverpieper - Anthus petrosus gehoord
datum: 2020-12-01
locatie: Leidschendam - Nieuwe Driemanspolder - Noord (ZH)


geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/116343/

Met vriendelijke groet,

Quinten

pdeknijff

Inderdaad geen Waterpieper, komt op mij meer als Graspieper over, maar daarvoor moet je eigenlijk een ongeknipte opname erbij zetten want zo is het natuurlijke tempo van de achtereenvolgende roepjes niet te beoordelen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

Tikje merkwaardig dat alleen naar Waterpieper als vergelijk is gekeken bij de waarneming en niet naar Graspieper wat toch veel meer voor de hand ligt..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

QuintenCT

Dank voor jullie input,
Graspieper vond ik niet aannemelijk omdat de roepjes wat aan de lange en hoge kant zijn, maar misschien vergis ik me.

De opname is niet geknipt dus de afstand tussen de roepjes is in het natuurlijke tempo, geeft dat een extra aanknopingspunt?
8,2kHz en 160ms is wel uitzonderlijk hoog en lang voor een graspieper of waterpieper, daarom kwam ik op oeverpieper uit.
Met vriendelijke groet,

Quinten

frankneijts

#4
Citaat van: QuintenCT op december 29, 2020, 02:17:27 AM
Dank voor jullie input,
Graspieper vond ik niet aannemelijk omdat de roepjes wat aan de lange en hoge kant zijn, maar misschien vergis ik me.

De opname is niet geknipt dus de afstand tussen de roepjes is in het natuurlijke tempo, geeft dat een extra aanknopingspunt?
8,2kHz en 160ms is wel uitzonderlijk hoog en lang voor een graspieper of waterpieper, daarom kwam ik op oeverpieper uit.

Zo'n reeks van roepjes en het 'dunne' hoge karakter is toch gewoon heel typisch voor Graspiepe of ben ik nou gek?
In het artikel van Thijs wordt Graspieper niet eens behandeld, daar kun je die gegevens betreffende die soort niet vandaan halen (of bedoel je eigenlijk Waterpieper?)
Bij mijn weten, en als ik vergelijk met o.a. de sonagrammen van Graspieper in Pipits & Wagtails, is een dergelijke hoogte (even boven de 8 khz) niks uitzonderlijks voor Graspieper.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

QuintenCT

#5
Dat dit typisch is voor graspieper zou heel goed kunnen;
echter, ik ben hiervoor afgegaan op https://soundapproach.co.uk/meadow-pipit/ omdat ik zelf niet genoeg ervaring heb om dat te kunnen beoordelen.
Daar wordt gezegd dat de maximale frequentie van graspieper tussen 5,3-7,5 is en 90% van de roepjes tussen 53–74 ms.

Misschien zijn de nachtelijke migratieroepjes anders dan de vluchtroepjes overdag?

Edit: nachtelijke roepjes zijn inderdaad anders: "While migrants during the day use a wide range of call variants including very high-pitched ones, at night the variation is more limited, the majority of calls being medium to lower-pitched, multi-note variants." https://soundapproach.co.uk/meadow-pipit/ Dit is dus voor graspieper overdag zoals je zegt gewoon typisch, maar ik was ten onrechte uitgegaan van de nachtelijke roepjes.


Met vriendelijke groet,

Quinten

pdeknijff

Ik heb in de nieuwe trekvogelgids van Tomasz cofta gekeken.
Graspieper laat vlgs sonogram roepjes tussen 4 en 7 KHz zien, water en oever tussen 6 en 7 KHz, met de opmerking dat de laatste twee vaak op roep niet te onderscheiden zijn.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Jacob Molenaar

Dit is m.i. een water/oeverpieper en dus geen graspieper, hoewel vrij hoog kun je waterpieper niet uitsluiten wat mij betreft
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

pdeknijff

Ik heb er zelf ook nog eens naar geluisterd en wat sonogrammen bekeken, en ik denk nu ook dat waterpieper het meest waarschijnlijk is.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

QuintenCT

Het is dus ook nog niet altijd zo makkelijk om water/oever van graspieper te onderscheiden.
Ich glaube bei mir piept's, ofterwijl één van die vogels heeft zich meester gemaakt van mijn bovenkamer  :rolleye:

Met vriendelijke groet,

Quinten