Wasbeerhond?

Gestart door jva, januari 16, 2021, 12:09:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/84356094/.
2 Wasbeerhond - Nyctereutes procyonoides sporen
datum: 2014-05-08
locatie: Belarus - Rasony (BY)

foto's:


Momenteel is op het forum een discussie gaande of in Drenthe waargenomen prenten al dan niet tot een wasbeerhond behoren. Blijft lastig. Voor mij reden even in mijn archief te duiken. In 2014 was ik in Belarus en meende daar ook prenten gezien te hebben, zie link. De waarneming is nog niet beoordeeld. Wat denken jullie?

De prent rechtsonder is m.i. zeker wasbeerhond gezien de samengegroeide voorste teenkussens. Maar de anderen? Doet erg katachtig aan, echter met nagels zichtbaar.
Jelle

tekenaar

ik zie prenten van een groter en een kleiner dier, beide met afdrukkende nagels. De kleine zou een marterachtige kunnen zijn.

Uit het andere onderwerp is duidelijk dat de vergroeide middelste tenen niet exclusief zijn voor wasbeerhond maar dat jakhals (vaak), wolf en hond (vrij zelden?) dit ook kunnen hebben. Nu zitten er in Wit Rusland wel veel wasbeerhonden, wat de trefkans flink groter maakt. Ik denk dat je dus wel gelijk hebt met wasbeerhond, maar vraag me af of er een admin is die het aandurft om hem goed te keuren.

Sporen zijn in het veld vaak best te doen, zeker wanneer je goed bekend bent met de ter plaatse voorkomende soorten. Vanaf een foto wordt een heel ander verhaal. Vandaar dat veel sporenwaarnemingen niet beoordeeld worden.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

peterv

Dit lijkt me prima voor wasbeerhond. Voor diersporen uit Wit-Rusland is dit boek een aanrader: Mammal activity signs: Atlas, identification keys and research methods.  Door Vadim Sidorovich, Nikolaj Vorobej. Het boek is gratis als pdf te downloaden via google books.
Peter Venema

jva

Citaat van: tekenaar op januari 16, 2021, 17:51:51 PM
Sporen zijn in het veld vaak best te doen, zeker wanneer je goed bekend bent met de ter plaatse voorkomende soorten. Vanaf een foto wordt een heel ander verhaal. Vandaar dat veel sporenwaarnemingen niet beoordeeld worden.

Eens hoor Paul. Volgens mij was ik destijds vrij overtuigd van mijzelf, maar na al die jaren begon ik op basis van deze ene foto toch weer wat te twijfelen vanwege de verschillende vormen van de prenten.. ;D Ook geen alledaagse soort voor mij. De kleine prent rechtsboven lijkt me afkomstig van een jong dier.

Citaat van: peterv op januari 16, 2021, 21:00:26 PM
Dit lijkt me prima voor wasbeerhond. Voor diersporen uit Wit-Rusland is dit boek een aanrader: Mammal activity signs: Atlas, identification keys and research methods.  Door Vadim Sidorovich, Nikolaj Vorobej. Het boek is gratis als pdf te downloaden via google books.

Ok dank voor de bevestiging. Dan laat ik de waarneming op wasbeerhond en op zeker staan.

Boek is mij bekend, schitterend. Maar kennelijk niet voldoende om in eerste instantie mijn twijfel over de prenten weg te nemen.. B)
Leuk nieuwtje is wellicht dat er later dit jaar ook een nieuwe uitgave in de pijplijn zit i.s.m. Wild Naliboki. Grote kans dat deze ook via Amazon wordt aangeboden.
Jelle