Vortex of Viking?

Gestart door Dimme, december 27, 2020, 12:45:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dimme

Hoi forum leden!!
Ik ben al een tijdje bezig ben vogelen . Ik doe dit altijd met mijn verrekijker (zwaluw 10x42) je kan dan vogel prachtig herkennen maar ik mis soms toch die ex-staatssecretaris zoom die je op een telescoop hebt. Ik ben al een tijdje aan het kijken en heb ene lijstje gemaakt en mijn budget ligt tussen 400 en 650 uiterlijk.
1: vortex 11x33 50 mm razor(voor 590 euro(normaal 700)
2: Viking 50 ed pro (kan ik van marktplaats voor 350 overnemen is normaal 550)
3: ik zag ook een een Zeiss diascoop met vast 30 zoom oculairs voor 600 euro
4: eventueel ook nog sperwer 65 bij vogelbescherming voor 490 exclusief case

Ik wil eigenlijk niet hoger dan een 65 lens objectief om dat ik het wel ligt en compact wil houden want fiets en wandel veel. Ik vind het wel moeilijk kiezen want ik zie nu ook dus een Viking pro voor 350 terwijl die normaal gewoon 550 kost maar ik weet niet zo goed hoeveel beter de vortex /Zeiss zijn.
Heeft een van jullie ervaring met een van deze genoemde telescopen en of kunnen jullie mij advies geven
Alvast bedankt groet Dimme

Lowieke

Ik kan niks over die telescopen zeggen omdat ik ze niet ken, maar houdt er rekening mee dat je voor een telescoop ook nog budget moet vrijmaken voor een goed statief. Van jouw lijstje blijft dan enkel de Viking over.
Jeroen.

Dimme

Nee ik heb daar al rekening mee gehouden bij deze prijzen kan nog daarna een statief maar het is ook zal ik nog echt even sparen voor betere telescopen of zijn degene die ik heb genoemd ook goed.

Wilfred

Als je veel fietst en hier en daar wat loopt (om bijvoorbeeld een vogelhut te bereiken) dan zou ik voor een 65mm model gaan.
Dan heb je een mooi compromis van eigenschappen en in dat geval zou ik zeker de Zeiss nemen simpelweg omdat die tot de top behoort ook al is het misschien een wat ouder model.
De Zeiss zal ook beter gecorrigeerd zijn voor chromatische abberatie dan de Sperwer en dat is een eigenschap die juist bij telescopen erg nuttig is.
Want paarsblauwe randjes om contrastrijke delen (een vogel op een tak met tegenlicht) gaat bij een telescoop veel sneller tegenstaan dan bij een verrekijker omdat je door een scope langduriger observeert.
De kleinere 50mm modellen zijn vooral interessant als je hoofdzakelijk wandelt en struint omdat dan gewicht en formaat de belangrijkste issues zijn.
Dat de Zeiss een vast oculair heeft en geen zoom zou ik als ondergeschikt beschouwen en kan ook een voordeel zijn.             
En last but not least houden de topmerken hun waarde dus als je over een tijdje wil switchen naar een grotere of een andere topper dan is deze Zeiss weer goed te verkopen.

Dimme

Ja dat is een goed punt maar ik zit ook een beetje met het gezicht veld want dat is daar dan 40 maar bv bij de andere telescopen is dat veel groter en kan je daardoor beter vogel volgen en localiseren. Ik heb trouwens ook dus veel goede verhalen gehoord over de vortex zelfs dat het niet veel scheelt met de Swarovski 65 bij daglicht! Het is moeilijk maar ook leuk 😁

Arno Wouters

#5
Zoals je elders in dit forum kunt lezen ben ik dolenthousiast over mijn vortex Razor 11-33 50 mm, maar ik denk niet dat dit voor iedereen in alle gevallen de perfecte scoop is. 

Ik ken de Swarovski 65 mm niet, maar ik kan me niet voorstellen dat de Vortex van 50 mm met een 11-33 zoom niet veel scheelt met een Swarovski van 65 mm met een 25-50 zoom. Qua lichtsterkte zul je bij een onbewolkte hemel misschien niet merken, maar het verschil in vergroting en in gezichtsveld merk je wel degelijk (net als het verschil in prijs, gewicht en hanteerbaarheid ;-)).

De Vortex heeft bij een vergroting van 30x een gezichtsveld van ong. 30 m op 1000 m afstand. Dat is minder dan die Zeiss!

De helderheid van zowel de Vortex als de Zeiss is stukken beter van die van de Sperwer. De Sperwer heeft weliswaar  een grotere vergroting, maar vanwege het ED glas zou ik, als je meer dan 30x vergroting wilt toch doorsparen voor een 65 mm Vortex of een tweedehands Swarovski.

Kortom, ik sluit me bij Wilfred aan: ga voor de Zeiss als je vooral fietst en kies de Vortex (of de 50 mm Viking) als de beperkingen daarvan opwegen tegen het meeneemgemak.

Overigens is het 30x oculair van de Zeiss geen zoom en heeft de Zeiss anders dan de Vortex voor zover ik weet geen vast oculair je kunt het oculair er opzetten en afhalen, het verliezen en vervangen, je kan er ook een 15-45 of 25-60 zoom op zetten. Het 11-33 zoomoculair van de Vortex zit daarentegen vast op de body.


Dimme

#6
Oké ja ik begrijp bedankt voor reactie. het ik denk overigens dat bij de 65 modellen voor mij kwa gewicht/grote en lichtsterkte perfect zijn . Ik heb over vast oculair ook veel goeds gehoord maar zou denk ik wel iets meer mogelijk heid willen zoommogelijkheid al hoef ik geen 20x60 maar 15x45 is perfect .
Ik ga denk ik nog even doorsparen tot rond de duizend , kan je daarvoor al een 2e hand Swarovski of kowa waar ik ook goede verhalen over hoor.
Ik hoor graag nog reacties en tips tegemoet

Jacob Molenaar

Citaat van: Dimme op december 30, 2020, 09:58:21 AM
...
Ik ga denk ik nog even doorsparen tot rond de duizend , kan je daarvoor al een 2e hand Swarovski of kowa waar ik ook goede verhalen over hoor.
...
Lijkt me slim inderdaad, Swaro behoudt zijn waarde bovendien erg goed, ik vermoed beter dan de andere merken.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Dimme

Ik zelf zou nu geneigd zijn om als ik het geld heb bv een kowa tns 553 2e hands te kopen heeft iemand hier ervaring mee?

Wilfred

De Kowa 553 Prominar is enkele jaren geleden een beetje "sluipend" op de markt gekomen maar is een absolute topper in het 50mm speelveld. Hij is met 55mm zelfs nog een slagje groter dan de andere mini's. Als mijn veelgebruikte en nog steeds hooggewaardeerde Nikon ED50 (lange tijd de maatstaf binnen de miniscopes) ooit de geest geeft dan zou ik deze kleine Kowa best graag als vervanger hebben maar.....met een exorbitante prijs van 1700-1800 euro zullen er in die paar jaar zeer weinig zijn verkocht denk ik. Daarmee is de kans dat je 'm tweedehands gaat aantreffen uiterst klein. Overigens kom je in de natuur sowieso weinig mini scope's tegen en meestal is het dan toch de Nikon, simpelweg omdat die al het langst op de markt is (maar inmiddels ook lastig nog nieuw verkrijgbaar). Ik denk dat je meer kans maakt op een  tweedehands Nikon, die worden sporadisch nog wel aangeboden op MP.       

Dimme

Ja dat kan maar ga toch even kijken want zag bij  fotorooijmans er een staan. Maar anders zou ik 65 objectief lens prima vinden maar hebben jullie nog andere opties in mijn prijsklasse? (500 tot 1200)

Arno Wouters

#11
Een paar opmerkingen in aanvulling op die van Wilfred:

1) De Vortex Razor 11-33x50 is, naar mijn indruk, anders dan 2 jaar geleden en anders dan de Nikon 50 ED, nieuw op dit moment in Nederland op veel plaatsen te koop.

2) De Kowa TSN 553 (of 554) lijkt (ik heb er geen ervaring mee, ken ook niemand met zo'n ding en baseer me uitsluitend op wat ik op het wereld wide web las) optisch gezien inderdaad de absolute topper in het 50 mm speelveld en ik zou er best wel een willen hebben, maar de prijs/prestatie verhouding is zoals Wilfred al aanduidt niet geweldig. Zie ook het review op birdwatcher. Daarnaast is de field of view maar matig. ik zag regelmatig opmerkingen dat fov van de Kowa 553 minder is dan die van de Vortex Razor 11-33 en het is zeker minder dan van een willekeurige 65 mm telescoop. Ik weet niet wat de fov van de Kowa bij 30x is, maar de geadverteerde field of view van 42 m op 1000 m bij een vergroting van15x is bepaald niet veelbelovend (je vond de 40 m. bij een vergroting van 30x van de Zeiss al te weinig!), net zo min als de 28 m. bij 45x. Ook de eye relief (voor mij als brildrager is dat een belangrijk obstakel, als je geen bril hebt maakt het niet uit) laat te wensen over.

3) Eigenlijk snap ik niet zo goed, waarom je nu wilt gaan sparen voor een compacte telescoop. Het ging je toch om de keus tussen de onmiddellijke aanschaf van een compacte telescoop (Vortex of Viking vraag je) of doorsparen voor een grotere met meer lichtsterkte en een beter gezichtsveld?

Dimme

Dankjewel interessante informatie. Ja ik snap dat ik soms onduidelijk ben en ik weet soms eigenlijk ook niet wat ik nou echt wil  , daarom vraag ik op dit forum voor tips en aanradeningen . Eerst zat ik heel er te twijfelen tussen de vortex en Viking vanwege het grootte prijsverschil. maar nu ik zo hoor en denk ik zelf ook dat als ik nu zo'n telescoop kopen dat het je eerder  kan gaan irriteren aan dingen die je op de grote telescopen wel hebt. Ook kan je ben een wat duurdere telescoop ook weer jaren mee verder en is overigens ook weer makkelijk te verkopen . Conclusie: ik wil een hoogwaardige telescoop bv een 2e hands Swarovski /Zeiss/kowa etc met een budget van Max 1200 en met een Max 65 lens objectief.

Arno Wouters

#13
Dimme, ik snap natuurlijk dat je al vragende en lezende aan het ontdekken bent wat belangrijk voor je is en wat niet.

Van de genoemde telescopen is de optische kwaliteit van zowel de Vortex Razor, Zeiss diascoop, Nikon ED 50, Kowa TSN 553 en de Swarovski's hoogwaardig (van de Viking weet ik niets; ik heb het niet zo op de Sperwer vanwege het niet ED zijn van het glas - zie het commentaar van Wilfred - en de beperkte scherptediepte).

Dat wil niet zeggen dat er geen onderlinge verschillen in optische kwaliteit zijn, maar realiseer je wel dat die kwaliteit niet het enige belangrijke is. De telescoop met de hoogste optische kwaliteit kan te zwaar zijn, te log of te duur, te weinig vergroten, te weinig resolutie hebben, te weinig gezichtsveld hebben, teveel wiebelen etc. Alle telescopen (ook de grote en dure) bieden een compromis tussen diverse 'dingen' (zoals jij dat noemt).

De vraag is wat wil je met je telescoop en wat vind je verder belangrijk? Ga je struinen of fietsvogelen? Vogel je vaak in de schemer of bij slecht weer of ben je een mooiweer vogelaar? Hoe ervaren/goed ben je in het localiseren van vogels met een telescoop? Ga je op een winterse dag naar de Brouwersdam duikers kijken of blijf je in De Onlanden (waar de vogels relatief dichtbij zitten)? Ga je voor het donker is naar huis of blijf je in de schemer vogelen?

De optische kwaliteit van mijn Vortex Razor 11-30x50 is stukken beter dan die van mijn Swarovski Habicht 80, maar toch neem ik als iemand mij per auto meeneemt naar de Brouwersdam de laatste mee - vanwege de grotere resolutie, de hogere lichtsterkte en het betere field of view.

'Maximaal 65 mm' zegt niet zoveel - de compacte telescopen zijn ook max. 65 mm. Je levert dan in vergelijking met een 65 mm telescoop in op de lichtsterkte, field of view en vergroting (bij de Kowa  TSN 553 lever je niet veel in op vergroting, maar wel op lichtsterkte en field of view - dat laatste waarschijnlijk zelfs meer dan bij de 50 mm Vortex Razor).

Met mijn vorig commentaar wilde ik je erop wijzen dat je als je de field of view zo belangrijk vindt dat je daarom aarzelt over een 65 mm Zeiss diascoop (die de reputatie heeft een betere field of view te hebben dan alles wat er in zijn prijsklasse aan 65 mm telescopen te koop is)  je nog eens goed moet nadenken over die Kowa TSN 553 (waarvan de field of view de meest genoemde beperking is).

Ik wil je trouwens niet ontmoedigen om door die Kowa te gaan kijken. Integendeel! Het is meer bedoeld als aanmoediging om goed op de field of view (en als je een bril hebt, de eye relief) te letten als je naar die Kowa gaat kijken.

Ik denk dat de Zeiss diascoop van 65 mm met een 30x oculair die je in je oorspronkelijke post noemt een goed compromis is voor een fietsvogelaar die (anders dan ik bij de aanschaf van mijn eerste telescoop) niet al te onhandig is in het localiseren van vogels met een telescoop, niet in al te extreme omstandigheden vogels wil kijken en maximaal 650 wil uitgeven. € 600 euro is naar mijn indruk een zeer prettige prijs. Ik heb ze tweedehands voor ruim € 1000 gezien.

Als je toch een wat grotere vergroting nodig hebt of een zoom oculair prefereert en daar wat meer geld voor over hebt: hier wordt een Zeiss diascoop van 65 mm met een 11-45x oculair tweedehands aangeboden voor € 900.

Dimme

#14
Dankjewel! Ja ik fiets veel en reis vaak met de trein naar natuurgebieden dus compact is wel een ding. Meestal fiets ik dan 5tot 15 km en ga tussen door stukken lopen bv in weilanden en moeras en ga dan weer verder fietsen dus loop ook snel 7km op een dag maar ligt ook aan waar ik naartoe ga want bv bij grootte plassen zal ik niet veel lopen maar op de Veluwe juist weer wel(ik neem er sowieso een goed Carboon statief bij )Ook lijkt mij leuk om bv op de Veluwe te staan en op de open velden naar groepje herten te kijken(ik teken daar ook graag bij). ik heb zelf laatst 2 weken de sperwer van vogelbescherming uitgeprobeerd en vind het best scherp maar kan niet makkelijk vergelijken met de andere telescopen zoals de vortex. Wel heb ik door de Viking gekeken maar wist niet zo goed wat ik er van vond. Dus voor mij is s nu wel duidelijk dat ik niet voor de sperwer of Viking ga die vallen voor mij af. Zelf vind ik het gewoon fijn om een groot gezichtsveld te hebben al ik weet niet hoe fijn dat echt is want heb nog moeilijk kunnen vergelijken maar bij sperwer was prima(47 op 17x) ik kon gewoon makkelijk vliegende ganzen volgen en was makkelijk te spotting al denk ik dat een groter gezichtsveld nooit kwaad kan .
Ik heb de sperwer ook bij bewolkte dagen gebruikt en was nog prima beeld al zal het ander met de 50mm zijn . En zonsondergang ging ook wel goed maar dan op Max 35 vergroting. Ik ga natuurlijk als ik een telescoop heb niet heel vaak in zonsondergang ga kijken maar wel eerder bij zonsopgang. Verder bij bewolkte dagen ga ik wel gewoon nog lekker op pad (behalve als het veel regent natuurlijk).
Ik ga denk ik ook wel over plassen turen en tekenen waardoor en vergroting van min 40 wel fijn is denk ik.
Zelf dacht ik om een keer lang te gaan bij fotorooijmans om ze daar goed te kunnen vergelijken met elkaar . Ook aan vogelbescherming en misschien in Maarssen wil ik nog advies vragen.
Ik heb trouwens ook geen bril.
Ook is de kowa een optie waar ik eventueel wil gaan voor kiezen maar zijn zoveel andere telescopen ik ga goed struinen op het internet.
Trouwen handig ja had ik ook al gezien een tijdje geleden over op de 2e hands Zeiss ook een goede optie ja maar toen vond ik dat nog wel duur maar nu sta ik er wel voor open en wat meer geld uit te geven.

Conclusie : ik fiets en loop redelijk veel (ligt aan wat voor gebied )dus compact is een must. Maar ben denk ik eerder een struiner. Maar de sperwer (65mm) was nog wel te doen kwa grootte en gewicht(wel met een goed Carboon statief). Ik zal wel regelmatig in de ochtend en avond gaan kijken al kan ik daarmee ook wat later mee beginnen er eerst mooi wandelen. Ook zal ik niet terug deinzen op een bewolkte dag , dus ik vogel in eigenlijk alle weersomstandigheden (min als het regent).

Lowieke

Citaat van: Dimme op december 31, 2020, 16:11:00 PM
Zelf vind ik het gewoon fijn om een groot gezichtsveld te hebben al ik weet niet hoe fijn dat echt is want heb nog moeilijk kunnen vergelijken
Ik kan je zeggen dat dat heel erg fijn is  ;) Mijn eerste scope was een 2e hands uit het (lagere) middenklasse segment en had een openingshoek van 1,7 graden. Mijn huidige heeft op dezelfde vergroting (20x) 2.3, een wereld van verschil, mede doordat ook de scherpte tot aan de rand doorloopt waar de vorige duidelijk randonscherpte had waardoor de bruikbare openingshoek kleiner is dan in de specificatie staat.
Even de getallen van de scopes in jouw lijstje bij elkaar waarbij ik ervanuit ga dat het 30x occulair op de Zeiss de 30/40 B WW is.

Vortex Razor HD 50mm 11-33 openingshoek (graden): 3.6-1.8
Kowa 553 Prominar 15-45x: 2,5-1,3
Zeiss diascope 65 30x: 2,29

Het is niet voor niets dat je op scopes met een vast occulair heel veel de 30x ziet, dat kijkt gewoon prettig. De 3,6 op de Vortex lijkt heel wat maar vergelijk het maar eens met je huidge zwaluw die bij nagenoeg dezelfde vergroting een kijkhoek heeft van 6 graden. Ik weet ook niet hoe gebruikers van scopes met zulke lage vergrotingen het toestel inzetten. Ook om de omgeving af te zoeken, dus de verrekijker thuis laten?
Bovenstaande drie scopes naast elkaar op 30x zoom en de kijkhoek van de Zeiss is het grootst.
Voor de kijkhoeken met zoomocculair van de Zeiss, kijk op de volgende site: https://tvwg.nl/testrapporten/telescoop/zeiss_telescopen-65tfl-85tfl.shtml

Ik fiets en loop ook veel met de telescoop en dan is soms het extra gewicht van een grote scope wat minder prettig. Aan de andere kant: je ziet zoveel meer met een scope dat je vaak langer op één plek blijft en je looprondjes vanzelf korter worden ivm de beschikbare tijd  ;D
Ga zeker eens kijken bij de door jou genoemde zaken om de verschllende scopes met elkaar te vergelijken en doe dit op een dichtbewolkte dag.

Hier nog een vergelijking tussen o.a. de Vortex en Kowa "mini" scopes: https://www.audubon.org/news/midrange
Jeroen.

Dimme


Dimme

Als iemand nog meer tips , merken of telescopen die goed zijn dan zou dat heel fijn zijn 😁(Max 1200)

Arno Wouters

Misschien krijg je meer reacties als je een nieuw topic aanmaakt met een titel als 'advies gevraagd aanschaf telescoop € 500 - 1200' of zoiets