Ascobolus op vermolmde Spar - A. foliicola

Gestart door klump.105, december 26, 2020, 23:17:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

klump.105

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/204721706/.
1 Ascobolus spec. microscopisch onderzocht
datum: 2020-12-19
locatie: Zeewolde - Horsterwold (FL)

foto's:









op vermolmde Sparrenstam, sporen 16,5-17,5 x 9,5 µm
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

wimperzwam

Om een ascobolus enigszins betrouwbaar op naam te brengen, zijn meer microscopische gegevens nodig. Om maar eens wat te noemen: hoe zien de cellen op het receptacum eruit, bv zijn er groepjes cellen met bruine wand, hoe zien de parafysetoppen eruit, kleuren jonge asci wel of niet blauw met Melzer enz. Een van de soorten die wel eens op rottend hout voorkomt, is Ascobolus epimyces.

Mvgr.,
Henk Huijser.

klump.105

Ik heb niet de kennis en spullen om dit verder te onderzoeken. Wel heb ik een stukje hout waar de oude maar ook heel verse schijfjes opzitten. Ik stuur dit graag op voor verder onderzoek.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

rietvanoosten

als je nog geen aanbod hebt gehad wil ik wel een poging wagen.
met vriendelijke groet, Riet

Ismael

Ik wil ook wel even kijken voor je
Groeten Ismaël Wind

klump.105

Bedankt Ismael maar hij is al (bijna) onderweg naar Riet.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

rietvanoosten

#6
Kom uit op Ascobolus foliicola (Bladspikkelschijfje), maar ben erg benieuwd of dat goed is.
(Het mooiste vruchtlichaampje heb ik nog niet gebruikt, voor het geval ik nog wat moet onderzoeken.)

Sporen gemiddeld 17.7 x 8.1 µm (N = 15)
Ascuswand niet blauw wordend in Lugol.



met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

vervolg:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

vervolg:
met vriendelijke groet, Riet

Ismael

Hoi riet,

Mooi zo'n ascobolus, tenminste dat vind ik. Heb je onderstaande sleutel ook bekeken?

http://fungi.myspecies.info/content/ascobolus-key
Groeten Ismaël Wind

wimperzwam

Blijf deze dingen lastig vinden, heb zelf A. foliicola tot nu toe altijd op rottend blad gevonden maar de literatuur geeft ook hout. Je zegt dat de asci niet blauw worden maar op jouw foto's denk ik dat er een duidelijke blauw verkleuring is. Bij ascobolus zit deze verkleuring vaak in tegenstelling tot Peziza veel meer onderin. Vind de sporen iets spoelvormig, iets tussen foliicola en epimyces in. Ben benieuwd waarom je deze soort hebt uitgesloten.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

Dank jullie wel Ismaël en Henk!
Vanmiddag duik ik er weer in  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#12
Citaat van: wimperzwam op januari 12, 2021, 22:55:23 PM
Blijf deze dingen lastig vinden, heb zelf A. foliicola tot nu toe altijd op rottend blad gevonden maar de literatuur geeft ook hout. Je zegt dat de asci niet blauw worden maar op jouw foto's denk ik dat er een duidelijke blauw verkleuring is. Bij ascobolus zit deze verkleuring vaak in tegenstelling tot Peziza veel meer onderin. Vind de sporen iets spoelvormig, iets tussen foliicola en epimyces in. Ben benieuwd waarom je deze soort hebt uitgesloten.

https://repository.naturalis.nl/pub/532488

Heb epimyces in eerste instantie uitgesloten op basis van de beschrijving van de sporen op blz. 131 in Van Brummelen: "ascospores with pointed ends".
En ook vanwege "the wall not blue in Melzer's reagent".
Bij foliicola: "ascospores .... with rounded or obtuse ends" en "the wall not or scarcely blue in Melzer's reagent".
Zag namelijk wel blauwverkleuring in het preparaat, maar ontdekte later pas dat ik Lugol heb gebruikt i.p.v. Melzer's.
Voorts bij foliicola: "ascospores ... with strong tendency to swell".
Zag inderdaad afwijkende grote sporen, maar dacht dat deze beschadigd waren  :rolleye:
Toch nog enkele als bijvangst in beeld op de foto's.

Citaat van: Ismael op januari 12, 2021, 22:38:26 PM
Hoi riet,
Mooi zo'n ascobolus, tenminste dat vind ik. Heb je onderstaande sleutel ook bekeken?
http://fungi.myspecies.info/content/ascobolus-key

Ja, erg mooi Ismaël. Mijn eerste om te bekijken!  :blink:
Deze sleutel kende ik niet, dank je!

Via 1-2-4 naar 7, daar kiezen voor puntige of afgeronde, stompe sporen.
Puntig dan naar 8 = epimyces
Afgerond, stomp naar 10-11-14-16-17-18 = foliicola

tsja .....  :rolleye:
met vriendelijke groet, Riet

Ismael

Zijn ze puntig of stomp inderdaad...
Groeten Ismaël Wind

wimperzwam

Op jouw foto's Riet vind ik de sporen iets spoelvormig maar weer niet helemaal zo erg als bij de tekening van van Brummelen.  Bekijk je achterin zijn foto's (plaat 10 E, F, H) van o.a. het type dan lijken die weer iets meer op jouw foto's en komt de twijfel weer. In mijn geheugen staan de sporen van A. foliicola ook iets meer elliptisch van vorm maar dat is al zeker 15 jaar geleden dat ik deze soort voor het laatst gezien heb. Aan jou de beslissing.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

Dank je wel Henk!
Een dezer dagen ga ik in ieder geval de exemplaren die er nog zijn onder de mic. doen.


met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Gisteren het kleine verse exemplaar opgeofferd voor de wetenschap  ;D
Mooi om nu meer asci te zien en de lichte blauwverkleuring van de wanden van een aantal in Melzer's.
Topic op AscoFrance geplaatst:
http://www.ascofrance.com/forum/67107/ascobolus-on-wood-picea-a-lignatilis
Een soortnaam voor Adria  :blink:
Ascobolus lignatilis (Gesteeld spikkelschijfje)
Heel erg fijn dat ik deze mocht bekijken!

met vriendelijke groet, Riet

klump.105

Super! Hartelijk dank voor het onderzoeken, Riet en het meedenken, Henk en Ismael.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Ismael

Groeten Ismaël Wind

wimperzwam

Ik zou nog graag weten hoe groot de vruchtlichamen waren en hoe duidelijk gesteeld deze waren. Ik heb de soort ook in overweging genomen (ken deze soort goed) maar op de foto's was er van gesteelde vruchtlichamen niets te ontdekken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

plekkie66

Wat een mooie vondst en dank allen (vooral Riet) want ik vind het erg leerzaam!!!
Hartelijke groet, Maria Plekkenpol

rietvanoosten

#21
Citaat van: wimperzwam op januari 16, 2021, 18:56:05 PM
Ik zou nog graag weten hoe groot de vruchtlichamen waren en hoe duidelijk gesteeld deze waren. Ik heb de soort ook in overweging genomen (ken deze soort goed) maar op de foto's was er van gesteelde vruchtlichamen niets te ontdekken.

Op het stukje hout dat ik kreeg hele kleine vruchtlichamen, niet groter dan 2 mm en een steeltje ????
Gesteeld spikkelschijfje heb ik overgeslagen bij mijn zoektocht ...
Op de foto van Adria lijken er wel iets grotere vruchtlichamen te zijn maar of ze gesteeld zijn durf ik niet te zeggen.

Uit Van Brummelen, blz. 128: A. lignatilis: "Apothecia scattered or gregarious, superficial, usually with a very distinct stalk,(2-)5-12 mm diameter, up to 5 mm high"
met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Ik ben het voorlopig nog niet eens met de suggestie op ascofr. dat de vondst A. lignatlis zou voorstellen. Mijn beeld van de soort past te weinig met wat ik op de foto's zie, een beeld dat ook bevestigd is door Van Brummelen zelf.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

#23
Wie weet kan Adria nog iets vertellen over de grootte van de vruchtlichamen op 19-12-2020 en het al dan niet aanwezig zijn van een steeltje.

Aanvulling:
Het stukje hout dat ik kreeg op 12-01-2021 is van 19-12-2020.
Zij heeft het stukje hout op een koele plek in huis bewaard en ik in de koelkast!
met vriendelijke groet, Riet

klump.105

#24
Dom genoeg heb ik die gegevens niet genoteerd... Afgaande op de afmetingen van de sparrennaalden en mijn duim zijn de grootste vruchtlichamen (waarvan ik er zelf één onder de microscoop heb gehad) zeker 4 mm groot. Een duidelijk steeltje kan ik me niet herinneren... het was eenvoudig om er plakjes van te snijden dus ik denk het niet.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

klump.105

#25
Locatie opnieuw bezocht, veel nieuwe vruchtlichamen.
Zie https://waarneming.nl/observation/206211011/



Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

klump.105

Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Mag ik uit de bijgevoegde schaalverdeling concluderen dat de grootste exemplaren nog geen 3 mm halen?

Mvgr.,
Henk Huijser.