Zo gaat de vingerhoedskruid er aan....detailopname bek en foto toegevoegd

Gestart door rrrrr, december 26, 2020, 14:48:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Afgelopen zomer in een loos ogenblikje "een slak op de foto gezet......"
Dit beestje was druk bezig het bloeiende vingerhoedskruid te decimeren.
Camera gepakt en wat foto's gemaakt. Pas nu aan be-/verwerking toegekomen.
Prachtig om te zien hoe de bek zich om de rand van de bloem vouwt en dan er een hoek uit knaagt. zie onderstaande foto's.
In ongeveer een half uur was de bloem vrijwel helemaal vertrokken.





Rob

gbeersma

Leuk om te zien.  :duim:

Overigens iets om niet na te doen, want voor ons is vingerhoedskruid giftig.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

rrrrr

Ha, daar zet je mij aan het denken.....
Escargot??? ;D
Nu maar even niet.....

Michael_Inden


Arie Twigt

Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

rrrrr

Dank u.
Wat ik wel mooi vond om te zien is dat je nu snapt hoe de kartels in de blaadjes verschijnen.
Dat profiel is goed te zien op de tweede foto.
Wat niet goed te zien is op deze (verkleinde) versie is dat bij de bovenste foto er in het centrale, cilindrische deel nog ringen lopen (dit deel lijkt uit gestapelde schijven te bestaan). Deze ringen liggen daarmee parallel aan de snede van de zojuist afgesneden kelk. Ik zal nog proberen hiervan een foto-uitsnede te uploaden. Wordt even puzzelen om dat voor elkaar te krijgen......
En dat is gelukt. Zie foto nummer 3. Dit is een uitsnede van foto 1. Prachtig toch?
Geen idee wat dat is overigens.... :huh:
Rob

Rayan Majoor

Erg mooi, zo heb ik ze nog nooit bekeken!
De ringen die je in de bek ziet zijn rijtjes van kleine tanden (zie https://nhm.org/stories/microscopic-look-snail-jaws).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

rrrrr

Danks! Leuk die link ook!
Tandjes dus. Nu is deze foto slechts met een 150mm Sigma macro objectief op een Nikon camera genomen, maar het is schitterend om te zien wat je met een elektronen microscoop allemaal nog meer in beeld kunt krijgen.
Nog even mijn overige foto's bekeken. Wel nieuwsgierig of betere plaatjes had......
Op deze zijn de tandjes ook "goed" zichtbaar:

Jij hebt inmiddels al een behoorlijke lijst met vlinders op jouw site staan!
Mooi hoor.
Rob

Rayan Majoor

Mooi scherp op deze uitsnede inderdaad! Ik ga hier in de toekomst ook zeker eens foto's van proberen te maken ;D

Citaat van: rrrrr op januari 03, 2021, 14:17:58 PM
Jij hebt inmiddels al een behoorlijke lijst met vlinders op jouw site staan!
Mooi hoor.
Nog allemaal 'work in progress' en de lijst bevat nog lang niet eens alle Nederlandse soorten, maar 't is zeker een mooi begin om 't zo maar te zeggen. Bedankt :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl