Wespbij?

Gestart door Arno van Stipdonk, mei 13, 2008, 20:38:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Is dit nu een Wespbij? En is de naam van het beestje zo te benoemen? Excuus voor de niet geheel scherpe foto...

jack_windig

Nee dit is geen wespbij, ik denk een bladwesp. Er zijn voor zover ik weet geen wespbijen met oranje.

markmeijrink

Idd. géén Nomada - wespbij maar een bladwespsoort.

M.v.gr. Mark

Arno van Stipdonk

Ok, bedankt. Dan zal het verder wel lastig worden.

han.endt

#4
Het geslacht is Arge. Hij lijkt op Arge melanochra. Ik heb alleen onvoldoende kennis om zeker te weten dat er geen dubbelgangers rondvliegen. Je zou in die richting verder kunnen zoeken.

Ik denk dat heel veel soorten best gedetermineerd kunnen worden als er maar meer literatuur voorhanden zou zijn.

Arno van Stipdonk

Bedankt Han! Je hebt me weer een heel eind op weg geholpen.
Als ik verder zoek lijkt Arge cyanocrocea er ook wel veel op, ik durf het zo niet te zeggen. Hier staan wel een aantal Bladwespen:
http://www.rutkies.de/bienen-4/
Het is natuurlijk altijd nog de vraag of er nog meer gelijkende soorten zijn.
Ik ga nog eens terug, hopelijk zitten ze er nog. Er zaten nogal wat exemplaren, dus hopelijk lukt het me om dan een betere foto te maken. Als de muggen me maar met rust laten. <_<  

han.endt

CiteerArge cyanocrocea er ook wel veel op.
Die heeft ook vnl. gele achterdijen. De door mij geopperde soort heeft zwarte. Kan nog een geslachtsverschil zijn :wacko:.

Arno van Stipdonk

Citeer
CiteerArge cyanocrocea er ook wel veel op.
Die heeft ook vnl. gele achterdijen. De door mij geopperde soort heeft zwarte. Kan nog een geslachtsverschil zijn :wacko:.
Tja, da's het probleem, we kunnen alleen plaatjes kijken maar niet determineren.
Ik voer 'm gewoon als onzeker in als Arge cyanocrocea, misschien komen we er later achter of de naam zeker klopt. In ieder geval bedankt voor het meedenken. :duim:  

markmeijrink

zie onderstaand topic voor determinatietabellen afkomstig ut de Bzzz van Ad Mol. Hiermeer kunnen volgensmij alle in Nederland voorkomende bladwepsen op naam worden gebracht. Alleen vanaf foto kan dit natuurlijk problemen opleveren omdat sommige kenmerken waarschijnlijk niet op ee foto te zien zijn.

M.v.gr. Mark

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=21242

Arno van Stipdonk

Bedankt Mark.
Ik had inderdaad wel een tabel gezien maar ik hou het toch maar bji foto's maken. Dan maar geen naam. ;)  

han.endt

Je komt ook niet verder dan het geslacht.

wilde

Ik vind het al knap dat het zeker een Arge zou zijn. De Arge-bladwespen hebben antennen met slechts 3 leden, het laatste zeer lang. Ik kan dat op deze foto niet goed zien. Athalia-soorten lijken er heel veel op, maar hebben veel meer antenneleden. De foto is te onduidelijk om segmenten te onderscheiden. Voor mij kan het ook een Athalia zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arno van Stipdonk

Bedankt voor de tip Albert, hebben we weer wat geleerd.
Vandaag had ik het geluk dat ik er weer een gevonden heb, een eindje verderop waar geen muggen zaten. Heb een redelijke foto gemaakt, beter gaat haast niet met mijn toestel. Ik meen nu toch wel 3 segmenten te kunnen onderscheiden; 2 heel korte en inderdaad het laatste is heel lang.

Arno van Stipdonk

Uitvergroot

Arno van Stipdonk

Vooruit, nog een omdat ie toch wel mooi is.

Arno van Stipdonk

En de laatste

Arno van Stipdonk

Is inmiddels door Ewald Jansen bevestigd als Arge cyanocrocea.