Maquiszanger of gestreepte prinia in Oman?

Gestart door edokreuzen, december 23, 2020, 17:06:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming: http://observation.org/waarneming/view/169035829.

Ik heb in mijn toelichting gemeld: "Aanvankelijk door mij ingevoerd als gestreepte prinia. Op 26 februari 2020 kreeg ik een mail van Jord Ingenbleek: "1 of meer gebruikers denken dat het een andere soort is: Maquiszanger - Scotocerca inquieta". Vanmiddag kreeg ik echter de volgende mail van Bart van Hoogstraten: "Hoi Edo, Ik zou hem terugzetten naar Gestreepte Prinia. Ik weet niet of je de ANWB hebt maar vergelijk de onderstaartveren en de ontbrekende oogstreep/wenkbrauwstreep op jouw foto's met de platen van Gestreepte Prinia en Levantwoestijnzanger (=Maquiszanger in Oman) op pagina 313. (Zet hem anders eens voor de aardigheid op het birds outside-forum van Waarneming. Ben wel benieuwd naar de meningen van anderen). Groet Bart."

Maquiszanger - Scotocerca inquieta gezien op 2019-01-25 Oman - Salalah - Khawr Al Balid
Foto's:








Bij voorbaat dank: Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

migratorius

In de boekjes lijken ze misschien op elkaar, maar in levenden lijve zeker niet.

Dit is een Gestreepte Prinia (je had dus gelijk).

JanHein

edokreuzen

Goede middag JanHein alias "migratorius",

Dat is wél een razendsnelle reactie, waarvoor mijn uiterst hartelijke dank: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Bart van Hoogstraten

#3
Hoe Jord tot zijn adviezen komt laat zich wel raden -> https://observation.org/observation/185683614/ (Ik heb Jord al gemaild dat ie er bij zijn eigen waarneming ook naast zit).

Edit -> Inmiddels heeft Jord zijn eigen waarneming veranderd naar Gestreepte Prinia.  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

edokreuzen

Goedenavond Bart,

Volgens mij heb jij kennelijk een nieuw beroep gekregen: onderzoeksjournalist :rolleye:. Maar alle gekheid op een stokje: je hebt wél keurig werk hiermee verricht. Chapeau!! Nog terzijde: ik vind/vond het al die tijd al "enigszins" merkwaardig (= eufemistisch uitgedrukt), dat Jord bij mijn waarneming ook nog vermeld heeft: "1 of meer gebruikers denken dat het een andere soort is". Wie mogen dan in vredesnaam die andere ("meer") gebruikers zijn?...

Bedankt in elk geval voor jouw nuttige speurwerk: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Bart van Hoogstraten

#5
Het is puur toeval dat ik ze tegenkwam in het foto-overzicht bij Observation. Ik was me op dat moment aan het verdiepen in de soort. In het foto-overzicht vielen me de rode irissen op, op de foto's van jou en die van Jord en ik dacht meteen aan iets uit de hoek van de cisticola's of prinia's. Bij uitvergroten miste ik ook de markante oogstreep, de zwarte en witte wenkbrauwstreep en de onderstaartveren waren ook anders. De 'jizz' was ook anders want ik heb nog nooit een Maquiszanger op een takje boven de maquis zien zitten zingen. Normaal zijn dat skulky birds die niet uit de kruidlaag komen. De soort is wel interessant om in de gaten te houden want in mijn nieuwe ANWB (Collins) is de soort gesplit in twee full species met andere namen. Ten oosten van de Nijl heet hij daar nu Levantwoestijnzanger (Scotocerca inquieta - Levant Scrub Warbler) en ten westen ervan de Saharawoestijnzanger (Scotocerca saharae - Saharan Scrub warbler). Goeie kans dat die split straks ook bij IOC (=Observation) doorgevoerd wordt. De Saharawoestijnzanger heeft verschillende ondersoorten waarvan er in de ANWB twee vermeld worden -> S. s. saharacae en S. s. theresae. Theresae is te herkennen aan het voorste deel van de wenkbrauwstreep, dat is roodbruin (zie mijn foto in de bijlage) en in de totale indruk is hij een stuk donkerder. Bij de soort die Jord op zijn en jouw foto's dacht te hebben (bij Observation nu nog een ondersoort) wordt in de Collins benadrukt dat het voorste deel van de wenkbrauwstreep wit is (en daar is op de foto's dus zelfs helemaal geen sprake van). Misschien dat er ook nog verschillen zijn in de iriskleur maar ik ken ze alleen vaal groen/blauw en geen roodbruin  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

edokreuzen

Hartelijk bedankt voor jouw uitvoerige uiteenzetting met zeer nuttige, extra informatie! Zoals ik jou gisteren aan het eind van de middag separaat gemaild had, heb ik op bladzijde 303 van mijn inmiddels waarschijnlijk gedateerde ANWB Vogelgids van Europa, vierde, geheel herziene druk uit 2010 uitgebreid gelezen over beide ondersoorten van wat daar nog maquiszanger genoemd wordt. Afgaande op jouw laatste zin zou je "dus" bijna kunnen concluderen dat de vogel op de vier foto's van mijn vrouw eerder de ondersoort Scotocerca saharae saharae zou zijn. Maar die komt volgens de ANWB voor van Zuid Marokko tot Libië :-[. En dat is toch wel behoorlijk uit de buurt van Oman...
Pluk de dag én haast u langzaam!!