Hoofdmenu

Bosmuis in Huis?

Gestart door S.A. Gorter, november 09, 2020, 22:02:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Deze zat in mijn schuur overal aan te knagen.
Mijn vrouw kon niet geloven dat zo'n kleintje zoveel lawaai kon maken ...
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/203024698/.
1 Gewone Bosmuis - Apodemus sylvaticus subadult, dood, binnenshuis
datum: 2020-11-09
locatie: Loppersum (GR)

gr. Simon Gorter

foto's:





Oenanthe

Wel degelijk een bosmuis. Dat is onze algemeenste muis en die status bereik je in Nederland niet als je je tot bossen beperkt. Ze zitten overal en jouw en mijn huis vinden ze ook prima.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Bosmuizen vind je zomers niet, of tenminste niet zo vaak binnenshuis, maar dus wel in schuurtjes ed. In het winterhalfjaar echter dringen ze relatief vaak ook huizen binnen.

Deze zat dus in een schuurtje, wat heel gewoon is. En knagende muizen - binnenshuis meestal huismuis - kunnen inderdaad een boel lawaai maken. Lig je lekker in bed, hoor je ergens geknaag. Daar gaat de nachtrust...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

S.A. Gorter

Dank jullie wel voor de reacties!

Gr. Simon

Sjakkel

#4
Nu dit gelezen hebbende denk ik ook in elk geval twee van de muisjes in mijn berging te hebben geïdentificeerd. Idd twee bosmuisjes, maar nog wel springlevend. Ze knagen niet, maar resideren in een enorme zak met 30 kilo vogelvoer, voor de eenden en koetjes in de vijver. Ik woon op Getij in Lewenborg, stad Groningen. Schattige beestjes  overigens! En niet echt bang.

Enig idee hoe ik ze muisvriendelijk vang? Er staat in de binnenberging wel veel voer, dus een lokkooi is niet handig.

Ze mogen ook niet naar binnen ontsnappen, want de twee poezen gaan er dan op jagen. Met een gebroken interieur als gevolg.

Sjakkel

Oenanthe

Als je ze laat resideren in een zak met 30 kg vogelvoer vraag je om een bevolkingsexplosie. Dat moet je natuurlijk zelf weten maar in dat geval is je vraag hoe je ze muisvriendelijk weg krijgt zinloos.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

#6
Er zijn valletjes te koop (o.a. boerenbond, meeste dierenwinkels) waarin je muizen levend kunt vangen. Zie bijvoorbeeld de foto's bij deze waarneming: https://waarneming.nl/waarneming/view/145324723

Verder is het van belang om de genoemde zak vogelvoer 'muisvrij' op te bergen. Grote plastic tonnen met schroefdeksel zijn daar erg geschikt voor. De twee muizen in jouw berging zullen die 30 kilo niet gelijk opeten, maar bosmuizen leggen wel een flinke ondergrondse wintervoorraad aan en daar kunnen heel wat kilo's voer in...
Met vriendelijke groet, Rob

Sjakkel

Bedankt voor de reacties. Mijn binnenberging is vrij klein die zak past net. Zoals gezegd, voor de watervogels in de winter.

Een grote, afsluitbare ton past niet in mijn berging. Dan moet ik dingen wegruimen. Mijn fiets bijvoorbeeld. En het grit voor de katten. Dat gaat dus niet. Ik kan ook niet alles buiten zetten. Zeker als het regent. Ik heb ook maar een klein tuintje.

Ik probeer ze nu te domesticeren. En ga contact opnemen met de knaagdieren vereniging. Wellicht weten die wat.

Sjakkel


Sjakkel

Nog even in het algemeen. Ik nodig muisjes dus niet zomaar uit. Geen idee wanneer ze binnen zijn gekomen. Die zak staat er al jaren (of de voorganger). De deuren zijn bijna altijd dicht.

Die staan af en toe open omdat de grijze container er naast staat.
Die moet gevuld en naar de weg. Ik gok dat dat een moment was dat de muisjes hun kans schoon zagen.

In het ergste geval kan ik mijn poezen inzetten, maar dan wordt het chaos.

Ze vinden grote spinnen al rolletjes, laat staan muizen


Sjakkel

Lisette

Citaat van: Sjakkel op december 01, 2020, 00:44:53 AM
Nog even in het algemeen. Ik nodig muisjes dus niet zomaar uit. Geen idee wanneer ze binnen zijn gekomen. Die zak staat er al jaren (of de voorganger). De deuren zijn bijna altijd dicht.

Die staan af en toe open omdat de grijze container er naast staat.
Die moet gevuld en naar de weg. Ik gok dat dat een moment was dat de muisjes hun kans schoon zagen.

In het ergste geval kan ik mijn poezen inzetten, maar dan wordt het chaos.

Ze vinden grote spinnen al rolletjes, laat staan muizen


Sjakkel

Ik had vorig jaar muizen, die lusten heel graag het voer van mijn konijntjes. Ik heb toen een metalen blik bij de kringloop winkel gekocht, niet groot, niet duur, 100% muisproof. Het voer wordt niet meer aangevreten, en de muizen zijn gelukkig ook weer verhuisd, ik heb al maanden niks vernomen. Dat was het enige wat hielp, alle kieren en gaten dicht stoppen, geen etensresten laten liggen, en alles wat maar enigszins eetbaar is in metaal of plastic verpakken.

Hannie Luijten

Voor vogelvoer zijn de waterdichte tonnen die kanovaarders gebruiken super geschikt. Ze zijn er in allerlei afmetingen.. Omdat ze waterdicht zijn kan je die eventueel dus ook buiten je schuurtje laten staan.
Groet, Hannie